En eentje op vakantie in spanje waar wel ongeveer elke seconde een weerlicht was te zien, helaas waren het zowat allemaal CC's. De regen was wel hard, maar niet extreem. later ben ik nog ff vanuit de auto gaan kijken... Het was toen al wel opgehouden. Dus ik ging slapen, ergens middernacht werd ik opeens gewekt door een loeiharde donder, maar verder had ik geen onweer meer gehoord (vreemd genoeg) | Gewijzigd: 15 juli 2009, 21:43 uur, door tostoast
En een keer boven onweer gevlogen, dat was in de buurt van Orlando. Partij tubelentie. Ik scheet in mijn broek...
Als laatste op zeil kamp in Annecy, daar hebben ze een alameringssyteem. Het is in de Alpen en buien kunnen zo toeslaan. Een van de laatste dagen zaten we rustig aan de kant, een enkeling was nog aan het varen (laser zeilbootje, zelf makkelijk te bevaren) en de lampen gingen branden. we keken elkaar aan, zal wel fout zijn??? Mooi weer, lichte bewolking, maar verder geen gekke omstandigheden. En opeens, uit het niets vanachter van achter een bergkam ofzo een onweerstorm. prachtig.. Je wordt totaal overdonderd (letterlijk en figuurlijk).
Volgens mij was het ook dezelfde bui als Arjens
En meest recentelijk natuurlijk 25/26 mei
Ik was die avond naar de bioscoop, eenmaal toen film afgelopen was werd ik getrakteerd door CG's en veel wind
Het regende toen nog niet dus kon rustig naar de auto lopen, en naar huis rijden, eenmaal thuis barste het echt los tot rond middernacht !
:D | Gewijzigd: 15 juli 2009, 21:50 uur, door Rayo
Ik herinner me ook wel nog als klein kind begin jaren 80 dat ik eens buiten aan het spelen was in de moestuin samen met mijn zus, zonder naar de lucht te kijken. Plots een hevige flits in een loodkleurige hemel en een eerste zware donderslag en wij allebei met onze modderpoten naar binnen en in paniek het hele huis rond rennend. Dat kon mijn moeder maar matig appreciëren
Jeroen
De hele dag al drukkend warm geweest en ook de voorgaande dagen hadden we ook al regen en onweer.
De twee oudste waren in het dorp (voor zover we wisten) en de jongste bij ons. Tegen half tien 's avonds werd het weer donderen, maar zo een die je niet vergeet! Waaien, stortregenen, donder en bliksem, de camping stond in no time blank, tentdoek hield het bij veel mensen niet en kleine tentjes dreven. De verlichting had het begeven, dus aardeduister en toen kwam de klap op de vuurpijl, een bolbliksem! Fasinerend gezicht. uiteindelijk bleken de zonen, bij het naderen van het onweer, terug naar de camping te zijn gegaan, maar mochten van de campingbeheerder niet terug naar de vouwwagen, te gevaarlijk. opluchting alom toen we ze weer zagen. 's Nachts werden de weggespoelde gasten naar de gymzaal van het plaatsje gebracht. De volgende morgen kon de schade opgenomen worden en de brandweer had de handen vol aan het omzagen van diverse bomen. Maar als de boom die getroffen was door de bolbliksem omgevallen was en in de verkeerde richting, dan weet ik niet of wij er nog geweest waren!
Ik ben gek op onweer, maar wat er toen over ons heenkwam gaf mij zelfs de bibbers. Overdag was het ruim 40 graden geweest en ontzettend benauwd. Ik had al door dat Dean langs zou komen, maar wat we er echt van mee zouden maken was mij niet bekend. We gingen rond een uur of 10 's avonds nog even op de scooter naar de boulevard, ongeveer 5 minuten rijden. Het flitste al een beetje in de verte, maar omdat de boulevard zo dichtbij was en we nog even wilden genieten van de avond op een terrasje, besloten we toch te gaan.
We waren de straat nog niet uit en de bliksem sloeg in bij een huis naast ons hotel. Ik kon niets anders doen dan vol op het gas gaan en binnen no-time waren we op de boulevard. Onderweg daarheen sloeg het nog een paar keer zeer dichtbij in. Op de boulevard hebben we even gezeten en geprobeerd rustig wat te drinken, maar het onweer werd steeds erger. Overal flitsen. Het was mooi, maar ontzettend eng, omdat het overal bleef inslaan. Op een gegeven moment werd het rustiger en besloten we terug te gaan. We zaten weer nog geen minuut op de scooter of het sloeg weer vlak naast ons in. Toen hoorden we ook een enorm gesis/gefluit. Het was heel eng.
We waren erg blij toen we heelhuids terug waren in ons hotel. Even later sloeg het in en viel alle stroom uit. Tot diep in de nacht bleef het tekeer gaan. Het was echt ontzettend eng, maar achteraf ook heel gaaf. Ik heb sindsdien wel meer respect voor het onweersgeweld, maar het trekt me eigenlijk alleen maar meer! | Gewijzigd: 15 juli 2009, 22:32 uur, door Chrisstorm
De hele dag al drukkend warm geweest en ook de voorgaande dagen hadden we ook al regen en onweer.
De twee oudste waren in het dorp (voor zover we wisten) en de jongste bij ons. Tegen half tien 's avonds werd het weer donderen, maar zo een die je niet vergeet! Waaien, stortregenen, donder en bliksem, de camping stond in no time blank, tentdoek hield het bij veel mensen niet en kleine tentjes dreven. De verlichting had het begeven, dus aardeduister en toen kwam de klap op de vuurpijl, een bolbliksem! Fasinerend gezicht. uiteindelijk bleken de zonen, bij het naderen van het onweer, terug naar de camping te zijn gegaan, maar mochten van de campingbeheerder niet terug naar de vouwwagen, te gevaarlijk. opluchting alom toen we ze weer zagen. 's Nachts werden de weggespoelde gasten naar de gymzaal van het plaatsje gebracht. De volgende morgen kon de schade opgenomen worden en de brandweer had de handen vol aan het omzagen van diverse bomen. Maar als de boom die getroffen was door de bolbliksem omgevallen was en in de verkeerde richting, dan weet ik niet of wij er nog geweest waren!
Van zoiets kan ik alleen maar dromen! een bolbliksem is al zeldzaam... en dan ook nog zo dichtbij:blink: | Gewijzigd: 15 juli 2009, 22:34 uur, door tostoast
In Kuala Lumpur(maleisie). Zoals er daar regen valt heb ik nog nooit mee gemaakt met zeer veel verticale ontladingen. Zoals het daar ontwikkeld en tekeer gaat is echt te mooi! Ik zal eens in mijn archief kijken voor wat foto's! Ik zat toen in een hotel op weet ik hoeveel hoog maar in ieder geval heel hoog en heb diverse inslagen gezien. Prachtig gewoon!
ik woonde toen op de achtste verdieping in alblasserdam met uitzicht over de polder en kan me herrinneren dat het langdurig en flink onweerde.
later vertelde mijn broer die nacht op een onverlichte polderweg te hebben gereden en zijn auto verlichting uit kon zetten omdat het door de vele bliksems
licht genoeg was op de weg.
Heel veel regen en veel onweer en veel hemellicht en veel wind.
er waren toen ook een paar pannen van het dak gewaaid en het stroom was uitgevallen.
dus we zaten in het donker kaarsjes aan .
We hebben twee keer over de zelfde bui gehad de bui ging niet over de ijsel dus de bui kwam weer
terug het was toen echt noodweer.
Groetjes van Ome-Joep
Voordat het zover was waren we eerder die dag aan zee gaan liggen en merkte ik al snel dat er een flinke weersverandering gaande was. Vanaf het platteland zag ik heel geleidelijk een veld met schitterende mammatus steeds dichterbij komen. Na een poosje werd ik knettergek van een man die aan het water stond met een heel irritant fluitje. Hij leek iedereen uit het water te halen. En inderdaad, iedereen werd uit het water gevist en er kwamen grote palen langs het water te staan met daaraan rode vlaggen.
Mijn kameraden waren er goed zuur van dat ze het strand moesten verlaten, maar bij mij gierde inmiddels de adrenaline door m'n lijf. Ik wist haast zeker dat het evacueren van het strand in verband stond met het aankomende onweer. Dit kon niet anders dan heftig worden.
Eenmaal in het hotel aangekomen heb ik meteen m'n camera gepakt en ben ik op het balkon gaan staan. Tot mijn grote vreugde zag ik dat de aanvoerrichting van het aankomend onweer precies mijn uitzicht was. Vanaf dat moment hoorde ik het gedonder in de verte, werden de luchten steeds drijgender en zag ik de zware regen op afstand langzaam naderen.
Met het arriveren van de zware regen was het onmogelijk om foto's te maken en heb ik al dagdromend naar buiten gekeken hoe de regen met bakken naar beneden kwam en de straten langzaam veranderde in een waterfestijn.
Groet,
Anthony
De datum weet ik niet meer, maar in de zomer van 2008 ook een wolkbreuk meegemaakt, straten liepen onder water, en ik zag de bliksem dichtbij inslaan.
Ook kan ik me nog herinneren dat ik als klein kind op vakantie was in Italië, en we waren op een boot op een meer, toen een zware onweersbui overtrok. De boot (niet zon kleintje!) werd tegen de kant aan geblazen.
;)
1 1994 zaterdag 9 juni knmi waarschuwde al voor zeer zware onweersbuien en windstoten, het was die dag 28 graden, ben met een paar vriendinnen naar het twiske gegaan. mijn moeder waarschuwde me nog. rond twee uur zag ik een groene lucht langzaam dichtbij komen, snel naar huis gefietst. de zon scheen nog steeds en dacht laat ik nog even in de tuin liggen op mijn ligbed. dat heeft 10min geduurd en ik lag op de grond. een windvlaag die zo hard was dat ik in de tuin omgekieperd ben. snel naar binnen, half uur naar de groene lucht gekeken zware onweersbuien en bomen die ontworteld waren.
2 in dat zelfde jaar naar aruba gegaan, daar vertellen ze je twee uur van te voren wanneer een orkaan aankomt kon niet meer van het eiland af. nu weet ik waarom de huizen met de ramen daar zo gebouwd zijn, op tropische stormen.
het was de hel op aarde, daarna koersde hij naar venazuela , mijn buurjongen zat daar en hij heeft de lijken voorbij zien drijven
3 de laatste was in 2002 het was in de maand juni we waren de tuin aan het ophogen, ik zei tegen mijn man kijk wat eraankomt, het leek op een giga grote paddestoel. de laatste tegel in de grond geslagen en de P brak uit. de ene inslag na de andere. nu weet ik dat het een rolwolk was. het gebeurde hier omstreeks 16:30 uur. we zaten echt met onze oren dicht
voor de rest tot nu toe kan er niks nog aan tippen, tenzij er nog een vergelijkbare bui met een een groene lucht. wat nog niet is kan nog komen