Wat mogen wij blij zijn dat er geen Tornado’s in Nederland voorkomen, althans geen echt zware en als er al een heuze F1 of F2 tornado optreed dan is dit een zeldzaamheid. Echter kan het natuurlijk wel voorkomen, denk aan Borculo of Chaam & Tricht. Je weet het nooit. En zeker de laatste tijd worden er nogal wat meldingen gemaakt van windhozen. Welke natuurlijk nog zeker niet de tornadokracht bevatten. En die diverse meldingen komen natuurlijk doordat de media aandacht fors gegroeid is en men ook allerlei media kan benutten om hun Tornado of eigenlijk eerder Windhoos meldingen te doen aan andere mensen. Meestal word dit gewoon door diverse fora gemeld. Eigenlijk al bij een Tuba worden er diverse meldingen gemaakt. Maar ze komen heus niet veel vaker voor, misschien een klein beetje vaker maar het is zeker niet extreem.
Zo herinner ik mij wel nog de Tornado in Noordwijkerhout. Althans Tornado of windhoos, hij bracht wel veel schade maar of hij tot de klasse Tornado word gerekend durf ik niet te zeggen. Nadat ik in Google hierover informatie opzocht zag ik dat dit alweer in 2006 was. Ook herinner ik mij nog wel de windhoos bij Muiden in 2004, dat was bijzonder omdat die bui erg lokaal en geisoleerd was. Het was de enige zware bui in Nederland toendertijd. Deze herinner ik mij nog uit een bibliotheekboek!
Downbursten worden vaak verward met Tornado’s. Zo had Hoogeveen een tijdje terug een gigantische Downburst. Met vele schade en de mensen begonnen al meteen te roepen dat er een Tornado langs was gekomen, oke de schade was enorm maar het was toch echt een downburst. Welke ook veel schade kan veroorzaken. Er moet gewoon naar de structuur van de buien op Buienradar worden gekeken. Al heel gauw kun je bepaalde buien als Supercel naar voren halen, en in die Supercel’s is de meeste kans op Windhozen of de zwaardere type’s genaamd Tornado’s. Ook een zogenoemde Hookecho kan leuke tafereeltjes opleveren, helaas is de schade die bij dit soort situatie’s ook treurig.
Al denk ik dat we blij mogen zijn dat de Tornado’s die het amerikaanse land aandoen wij hier niks mee te maken krijgen. Zoiets is gaaf om mee te maken en het is erg enerverend maar de schade die het met zich mee brengt is enorm. En de doden die er vallen staan wij ook niet om te juichen. Laten we niet vergeten dat Nederland een uitermate dichtbevolkt land is en dat een heuse zware neem nu F3 tornado over Nederland trekt dit tot een ravage zal leiden met doden tot gevolg. Zeker als een Tornado over een grote stad zoals bijvoorbeeld Rotterdam zal trekken.
Het is mooi op de foto, en om mee te maken maar elk mooi’s heeft zijn nadelen.