Vanavond en de komende dagen is het internationale ruimtestation ISS als het helder weer is goed boven Zeeland te zien.
Het ISS is dan feller dan de helderste ster aan de nachtelijke hemel. Het verschijnt vanuit het westen en vliegt in oostelijke richting tussen 22.00 en 23.00 uur (vandaag), tussen 22.30 en 23.00 uur dinsdag, tussen 23.00 uur en 23.10 woensdag en donderdag meer boven België tussen 22.30 en 23.45 uur.
©PZC
http://winearth.terc.edu/appISSFlight/
als je links bovenin in het menu op targets klikt,
krijg je de tijd te zien hoelang het nog duurt voor je de ISS ziet
(voor ons Paris) | Gewijzigd: 13 juli 2009, 21:46 uur, door lars
hier ook
het trok helemaal dicht, als er dan nou een beetje onweer uitkwam..maar nee hoor.
morgen weer mischien
het trok helemaal dicht, als er dan nou een beetje onweer uitkwam..maar nee hoor.
Ja, logisch dat het ook bij jou dichttrok; je woont 800 meter bij me vandaan, haha...
Ontstonden wat buitjes hier in de buurt, maar inderdaad helaas zonder onweer.
Tegen twaalven weer een kans, maar dan snurk ik al...
Morgen weer een dag!
Groet, Robert.
Weet iemand hoe lang je dat ding kan zien, ben niet zo into de wiskunde/natuurkunde maar ivm de hoek iss/aarde zou je toch kunnen berekenen hoe lang hij gemiddeld te zien is als hij overkomt... ? Heb namelijk geen idee hoe snel dit gaat en hoe hoog dat ding zit. Kan je hem in Apeldoorn zien als hij boven Zeeland is? Stomme vraag misschien, maar ben erg benieuwd...
Kon het niet laten om er nog eventjes wakker voor te blijven...
Gelukkig was het, in tegenstelling tot 22:17, nagenoeg onbewolkt.
@ Twister:
Voor mij als leek vloog ie voor het blote oog zo snel als een vliegtuig.
In werkelijkheid gaat dat wel sneller, want een rondje aarde doet ie in anderhalf uur.
't Is inderdaad een behoorlijk heldere 'ster' die relatief snel overvliegt.
Op zich wel intrigerend, als je weet dat er een ruimtestation over komt...
Groet, Robert.
Ik heb niet op de tijd gelet, maar wel voor de gein, tussendoor naar het iss radartje online, dus waar je kan zien waar die boven hangt, en ik kon hem nog zien toen die boven rusland zat, wat me dus enorm verbaasde, maar ik denk toch wel een goeie minuut.
Kon hem pas zien vanaf boven mijn hoofd want aan de westkant was het bewolkt | Gewijzigd: 14 juli 2009, 12:07 uur, door Brian
Ben nu nog meer benieuwd; inderdaad speciaal als je dat ding ziet vliegen en weet dat het een ruimtestation is.
En dat je hem dus nog kan zien terwijl hij boven Rusland zit verbaast mij ook, maar kan je nagaan hoe hoog hij dus is. Onvoorstelbaar allemaal maar wel enorm interessant!
En natuurlijk het ISS gezien. Wonderlijk, bijzonder & mooi! Met een serene rust gleed het voorbij...
Ik las net dat het gemiddeld 350 / 400 km boven de aarde vliegt met een tempo van ca 28.000 km per uur. Ongeveer 466 km per minuut dus. De paar minuten dat ik het heb kunnen volgen heeft het dus ca 1.500 km gevlogen.
Wederom bijzonder dat je 'hem' dus kan zien terwijl het zo ver weg is en al lang boven Rusland is idd.