In Heerenveen viel dat vies tegen hoor... Het regende hier hooguit wat pijpestelen plus één keer wat gerommel in de verte... Erg spectaculair was dat nou niet te noemen.
10:10:35 17-07-09 02/082 GROUP-2 Pr 1 BRAND WONING VAN DE WOESTIJNELAAN 2 GRONINGEN 757 747 794 na blikseminslag meterkast
0400022 BRW Groningen (Voorlichting) (Informatiecode)
0400121 BRW Groningen (OvD Midden) (Informatiecode)
0400274 BRW Groningen (Vinkhuizen / Sontweg) (TS 747)
0400277 BRW Groningen (Vinkhuizen / Sontweg) (AL 757)
0400310 BRW Groningen (OvD Midden) (VC3 / DA-OD 794)
0400363 BRW Groningen (Sontweg) (Brandalarm)
0400389 BRW Groningen (Sontweg) (Techniek)
0401998 BRW Groningen (Monitorcode)
10:10:35 17-07-09 02/082 GROUP-2 Pr 1 BRAND WONING VAN DE WOESTIJNELAAN 2 GRONINGEN 757 747 794 na blikseminslag meterkast
0400022 BRW Groningen (Voorlichting) (Informatiecode)
0400121 BRW Groningen (OvD Midden) (Informatiecode)
0400274 BRW Groningen (Vinkhuizen / Sontweg) (TS 747)
0400277 BRW Groningen (Vinkhuizen / Sontweg) (AL 757)
0400310 BRW Groningen (OvD Midden) (VC3 / DA-OD 794)
0400363 BRW Groningen (Sontweg) (Brandalarm)
0400389 BRW Groningen (Sontweg) (Techniek)
0401998 BRW Groningen (Monitorcode)
Ze zeggen niet voor niets: "Ër gaat niets boven Groningen"
terwijl de buiigheid toch iets minder wordt ook daar, zwaartepunt gaat naar Duitsland.
Ik deel de mening van Jan. Helaas kent men weinig nuances en ziet men een voorspelling vaak als garantie voor onweer of andere ellende.
Beter laten ze die radar vervangen ofzo!
OF moeten we alleen nog opveren bij volledige donkerrode/paarse gebieden...? | Gewijzigd: 17 juli 2009, 10:22 uur, door Romani
vrijdag 17 juli en zaterdag 18 juli 2009
Enkele regen- en onweersbuien
De komende uren trekken onweersbuien over het land. Alleen in het noordoosten is het nog droog. Zeer lokaal is er kans op hagel en zware windstoten tot ongeveer 80 km/uur. De buien trekken verder noordoostwaarts. In de loop van de dag breekt van het zuidwesten uit de bewolking, maar lokaal komt nog een enkele bui tot ontwikkeling. De maximumtemperatuur loopt uiteen van een graad of 21 in het westen tot hier en daar 24 in het oosten. De wind komt meest uit zuidoostelijke richtingen en is zwak tot matig, kracht 3 of 4. Geleidelijk draait overal de wind naar zuidwestelijke richting en neemt toe tot matig, aan de kust vrij krachtig, aan de westkust krachtig 6.
In de nacht van vrijdag op zaterdag zijn er in het westen enkele buien. De wind wordt zuidelijk, matig, kracht 3 tot 4. De minimumtemperatuur ligt omstreeks 15 graden.
Zaterdag overdag is het wisselend bewolkt er zijn van tijd tot tijd regen- of onweersbuien. De wind is westelijk, matig, kracht 3 tot 4 en aan de kust en op het IJsselmeer vrij krachtig tot krachtig, 5 a 6 Bft. De temperatuur wordt ongeveer 19 graden.
vrijdag 17 juli 2009 07.03 uur
Het is hier plakkerig weer, dus mijn vraag is of het knmi gelijk heeft en hier nog wat komt?
vond het erg leuk om met jullie mee te lezen, en hoe de echte liefhebbers zo enthousiast zijn. Geweldig.
Maar ook echt jammer voor jullie dat het niet echt doorzette. Mijn complimenten voor de gene die alle kaarten en teksten hebben gevonden. Weet de namen niet meer alleen die van Jan. bij deze mijn complimenten aan iedereen.
groeten mariek
Hulde aan Piet Berger en Knightdoppler voor het duidelijk in kaart brengen van deze situatie. Dat het verkeerd uitpakte op het laatste moment kan niemand weten. Ja achteraf maar dat is met alles. Delen van Nederland hebben wel te maken gehad met best onweer laten we dat niet vergeten
Ondanks dat het helemaal anders is uitgedraaid ben ik toch wel blij dat we wisten wat er "kon" komen. En het zag er tot op het laatste moment heel spannend uit.
Een gewaarschuwd mens is er twee waard. Ik heb vrienden gewaarschuwd (mensen met paarden, een club die buiten een bloemententoonstelling hebben opgezet) en allemaal waren ze heel blij dat ze wisten wat er kon komen. Ze hadden allemaal hun voorzorgen genomen en zijn achteraf blij dat het onweer toch niet is komen opzetten. Niemand heeft me tot nu toe gek verklaard
Dus we nemen jullie niets kwalijk, ga door met het goede werk. Er is niets zo onvoorspelbaar als een onweer.
Hier ook nauwelijks onweer en regen gehad. Het viel dus heel erg mee (of tegen) het is maar net wat je er van verwacht.
Opvallend is dat de waarschuwingen van het KMNI er ook weer naast zaten. Dat komt vaker voor. Als het KNMI een waarschuwing uitgeeft kun je er wel vanuit gaan dat het niet zo erg wordt.
Dat was dus nu ook weer zo.
Dat is op zich wel jammer want de effectiviteit van dergelijke waarschuwingen gaat zo wel de mist in.
Als je een gerenommeerd instituut niet serieus kan nemen wie dan wel?
Ik neem de berichten van Jan op dit forum overigens wel serieus. De berichten, verwachtingen en analyses zijn vaak erg goed.
Voor de rest schijnt de zon hier weer lekker, en dat is ook precies de bedoeling in de zomervakantie!
Maar heeft iemand een idee wat die buien gaan doen die nu in zuid Fr zitten? | Gewijzigd: 17 juli 2009, 10:54 uur, door Boxer
Don't blame the weatherman.....
Jan en collega's KEEP UP THE GOOD WORK!!!!!!!!!!!!
Heb meer vertrouwen in jullie dan RTL/NOS/SBS6 en KNMI!!!! | Gewijzigd: 17 juli 2009, 10:57 uur, door Romani
ik volg al een tijdje deze site en heb vandaag maar eens besloten om een account aan te maken.
ik woon net ten westen van Eindhoven en 9 van de 10 keer vallen wij net overal buiten en krijgen we altijd een staartje van de echte buien,
echter 2 weken geleden voor het eerst in een kleine 10 jaar dat ik daar nu woon gezien dat de straten onder water stonden.
echt een gewelig iets om mee te maken alleen jammer dat de onweer nooit echt lekker doorzet.
door alle berichten van de afgelopen week hier was ik echt benieuwd wat er nu van uit zou komen,
opzich vond ik het wel allemaal mee vallen maar werdt vanmorgen toch om 07:20 wakker gemaakt door een enorme klapper, zo een klap heb ik voor het laatst meegemaakt op mijn vakantie in de bergen van frankrijk 15 jaar geleden.
het eerste wat ik tegen mijn vrouw zei .. zo die was raak
zelfs de kinderen kwamen uit bed om te vragen wat dat was, het was een knal en toen gerommel en weer een knal en weer gerommel tot 3 a 4 keer achter elkaar .. moeilijk te beschrijven maar het leek alsof er een hele grote bal rolde en ergens tegenaanklapte en weer door rolde.
geweldig om te horen alleen jammer dat het daarna heel even regende en wat na romelde en rond 9 uur was het weer droog en kwam het zonnetje weer voor de dag.
voor alle mensen met hun kaarten en uitleg veel respect jullie zitten er vaak beter bij dan de welbekende weermannetjes en vrouwtjes.
ga zo door, ook erg leerzaam voor me.
Groeten:
DiMi
hier in Ternat, ten westen van Brussel is het super kalm gebleven (geen onweer). Maar we malen er niet om, want de helft van de pret is toch wel het uitkijken naar het onweer en het volgen van al de voorspellingen op het forum en de radar. En dat was leuk! Ik kijk al uit naar de volgende.
Jeroen
Danku danku
Ik had ze echter in mijn gedachten (gister morgen) wel actiever verwacht Was er behoorlijk van overtuigd dat er een flinke bak ellende op ons leeggestort ging worden. Vannacht had ik al angstig voorgevoel dat het met name de noordzee op zou gaan, en bleef tegen beter 'weten' in hopen op een wondertje... Niets meer aan te doen, gewoon uithuilen en opnieuw hoop opbouwen voor wat nieuws.
Voorlopig vanmiddag wat buitjes in het noorden, morgen idem, zondag mijns inziens met name in de zuidelijk helft redelijk wat buiïgheid..