Onweersbuien die plaatselijk heftig kunnen zijn luiden in de nacht van donderdag op vrijdag de overgang in naar een wisselvalliger en koeler weertype. De buien, die in ons land ook vrijdagochtend nog actief zijn, kunnen lokaal leiden tot overlast of schade door zware windstoten, veel regen in korte tijd of hagel.
Wie zegt dat er geen onweer komt is niet echt slim zelfs ik weet dat als er overstap van warm naar koud gaat dat er ALTIJD onweer komt.
Inderdaad en nu zijn er ook nog eens de ingrediënten aanwezig voor zeer zware onweersbuien! | Gewijzigd: 16 juli 2009, 17:04 uur, door Tornadochaser666
Nou zeg, jij laat je ook wel kennen. Kom op houd de moed erin! Tuurlijk komt er onweer Jan!
Dat zijn de opgevers mensen die alles negatief zien Niet luisteren het komt er toch..
Opgesteld: 16 Juli 2009 om 16:00udoor Piet Berger
De weermodellen laten een zeer spannende situatie zien voor donderdag/vrijdag. De configuratie op de weerkaarten is zelfs zo, dat het gevaarlijk te noemen is. Ik moet wel vermelden dat de timing (doortocht) niet echt gunstig is wat een tegenwerkende factor kan zijn.
De weermodellen berekenen oa. behoorlijk wat windschering zowel hoog als lager in de atmosfeer. zo zien we plaatselijk een Deep layer shear van 25-30 m/s en een low level shear van 10-15 m/s. Dit zijn waarden waarbij we toch echt rekening moeten gaan houden met gevaarlijke buien. MCS's en supercell's behoren tot de mogelijkheid.
Uiteraard spelen nog meer factoren een rol, maar vooralsnog is de dynamiek hier het gene wat de belangrijkste rol speelt. De onstabiliteit niet niet geheel optimaal maar wordt door de dynamiek als het ware gecorrigeerd en lijkt dus voldoende.
Ik hou momenteel eventueel rekening met een MCS, Squall line met bow-echo en een enkele supercell. Er zijn zware windstoten mogelijk en een kleine kans op hoosverschijnselen. Tevens is er een mogelijkheid op grote hagel en zeer veel neerslag wat kan zorgen voor wateroverlast.
We gaan de situatie goed in de gaten houden omdat het moeilijk is om details te geven waar en wanneer er (zwaar)onweer komt. De potentie is er maar dat wil niet zeggen dat heel de benelux er mee te maken zal krijgen.
Houd dus de Site en radar's goed in de gaten!!!!!!
Storm Chaser Piet Berger | Gewijzigd: 16 juli 2009, 17:42 uur, door PietBerger