Vandaag kleine kans op een TCU-buitje. Vannacht van het zuidwesten uit buiige neerslag met kans op restanten van MCSsen vanuit Frankrijk. Vrijdag overdag op koufrontpassage kans op verscholen Cb's met lokaal flinke hoeveelheden neerslag en kans op hagel (en zware windstoten). Verder op hoogtetrog na frontpassage enkel geïsoleerde buien om vervolgens op occlusiepassage (zaterdag) weer meer georganiseerde buien op te leveren.
Volgens mij gaat het allemaal erg meevallen en maken sommigen zich voor niets druk...
Volgens mij gaat het allemaal erg meevallen en maken sommigen zich voor niets druk...
Estofex geeft al waarschuwing 1 voor dit gebied en 2 noord Frankrijk. Dus ze waarschuwen niks voor niks..
Beoordeling door meteoroloog
donderdag 16 juli 2009 13.38 uur, geldig tot zaterdag 18 juli 2009, 00 UTC.
Frans Debie
Guidance weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee gebaseerd op de HIRLAM run van 06 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Vandaag passeert een rug van hogedruk van zuidwest naar noordoost. Een laag ten noorden van La Coruna trekt noordoostwaarts. Door kouadvectie en sterke PVA aan de voorzijde van een langgolvige Rossby hoogtetrog ten westen van Europa, diept het laag uit en komt er een versterking van de thermische gradiënt, waarbij een Spaanse pluim zich noordwaarts uitbreidt. Het bijbehorende koufront bereikt rond 06 UTC het zuidwesten en verlaat rond 15 UTC het noordoosten. Het laag trekt langzaam noordoostwaarts en wordt stationair boven het oosten van Engeland. Het afgesnoerde hoogtelaag ligt zaterdag om 06 UTC voor onze westkust en een deel van de hier omheen gekrulde occlusie bevindt zich boven ons land.
MODELBEOORDELING:
Drukevolutie voor wat betreft het laag lijkt op kleine detailverschillen nu redelijk i.o.m. de vorige run en met ECMWF00. Detailverschillen in neerslagtiming, hoeveelheden en positie zijn evident, maar gezien het feit dat convectie een rol speelt bij de neerslag geen verrassing.
Aandachtspunten
WIND:
In de loop van de middag mogelijk zeewind, want de achtergrondstroming neemt sterk af. Zit consistent in de diverse uitvoer.
Ivens-gusts bij de buien van vrijdag maximaal 70 knopen voor het zuidwesten (om 06 UTC) en verder 45-50 kn. We noemen "lokaal zware windstoten" en gaan uit van maximaal ongeveer 50 kn.
Hierbij lijkt de huidige run minder actief te zijn dan zijn voorganger!!!
Achter het koufront eveneens een sterke gradiënt, aan de westkust ZW 6 met buitengaats kans op 7 Bft.
BEWOLKING:
Vanavond op nadering van de storing toenemende bewolking: Warmte-advectie in Spaanse Pluim boven ons land neemt van het zuiden uit toe in de laag tussen 850 en 700 hPa. Mogelijk vorming van wat onstabiele Ac en Tcu/Cb. We zien op hoogte ook wat frontogenese plaatsvinden. Cross secties en progtemps bevestigen dit alles vrij goed. Vrijdag convectieve bewolking voor en op het koufront, CB's mogelijk grote complexen. (Het ontbreken van kouadvectie op hoogte over het grondfrontvlak heen zorgt voor minder potentiële onstabiliteit dan gebruikelijk bij een Spanish Plume.) In de middag van het zuidwesten uit Cu/Sc. In de avond neemt de kans op buien van het zuidwesten uit weer toe op nadering van het hoogtelaag in combinatie met de linkeruitgang/cyclonale scheringszijde van de jet (120 kn op 300 hPa vrijdag 21 UTC)
NEERSLAG:
Vandaag kleine kans op een TCU-buitje. Vannacht van het zuidwesten uit buiige neerslag met kans op restanten van MCSsen vanuit Frankrijk. Vrijdag overdag op koufrontpassage kans op verscholen Cb's met lokaal flinke hoeveelheden neerslag en kans op hagel (en zware windstoten). Verder op hoogtetrog na frontpassage enkel geïsoleerde buien om vervolgens op occlusiepassage (zaterdag) weer meer georganiseerde buien op te leveren.
ZICHT:
Goed, in buien matig tot slecht, na zware buien boven zee bij aflandige aanvoer kans op mist (lucht met hoge natteboltemperatuur over koud water)
TEMPERATUUR:
Tx 23-27 graden. (Noordwest-zuid). Komende nacht is KTG wat te laag, rond 17 graden. Tmax vrijdag van 21 graden in het zuidwesten tot 24 in het noordoosten.
En bedankt Wilbert
Nou ik kan je vertellen dat ik normaal juist hyperactief word, maar ik weet vandaag niet echt goed wat te verwachten want op dit forum is men heel erg optimistisch, maar op weerwoord.be is men het er zowat unaniem mee eens dat het niets word .
http://www.onweer-online.nl/radars
Het KMI waarschuwt enkel voor gevaarlijke situaties in België.
Voor Europese waarschuwingen kan u terecht op de site van MeteoAlarm: www.meteoalarm.eu.
Geldig van donderdag 16 juli 2009 23u tot vrijdag 17 juli 2009 10u : In de loop van volgende nacht trekt een erg actieve storing met onweer over ons land . De storing bereikt rond middernacht het westen, verplaatst zich daarna over het centrum en bevindt zich tegen de ochtend over het oosten van het land. Hagel, overvloedige neerslag, hevige rukwinden en bliksem kunnen schade veroorzaken.
Ik zit ook met spanning te wachten op wat komen gaat alleen ben ik innd ook bang dat het Nederland pas bereikt als het ochtend is en dan zakt alles in.
En misschien hebben we mazzel dat de buien ook voor het MCS of Koufront gaan ontstaan dan kunnen we wel genieten van nachtelijk onweer.
http://www.robinbusscher.nl | Gewijzigd: 16 juli 2009, 15:07 uur, door weerman1991
Ik heb ze ook al gezien, betekent dat middelbare laag aardig onstabiel is, maar dat werd ook verwacht althans, op O-O natuurlijk