Omstreeks 13 uur zwaar weer in Emmeloord, zelfs tornado risk in midden Nederland. Estofex level 2 kom er maar in...
Heeft iemand een idee wat dat voor België geeft?
(ik neem aan dat alles een paar uurtjes vroeger begint, maar wordt het even heftig en zo?)
Ik ben voorlopig nog een absolute sukkel in het interpreteren van die kaarten.
Alvast super bedankt en hopen op het 'beste'!
Ik kijk morgen nog een keer bij jullie verwachting!
Greetz,
T
Ik heb het ook over de Kop van Noord Holland.. Omgeving Den Helder/Den Oever
Op het Donderkop plaatje is te zien dat die regio geel is en niet oranje, daar doelde ik op
;)
WEERALARM
Hier zijn criteria voor, die per weertype verschillen. Omdat het criterium voor een weeralarm voor onweer te maken heeft met de bliksemfrequentie KAN een weeralarm voor onweer alleen gegeven worden terwijl het al onweert. Eventueel kan er een voorwaarschuwing komen, maar meestal geeft het KNMI in dit soort situaties van te voren normale waarschuwingen af voor het verkeer en de watersport bijvoorbeeld.
ESTOFEX LEVELS
Ik ben benieuwd wie van de mensen die een inschatting maakten van met welk level Estofex zal komen weet wat het verschil is tussen Level 2 en Level 3... Of beter gezegd: wat het verschil is tussen het verschil tussen Level 1 en 2 en tussen Level 2 en 3... :):)
Voor de duidelijkheid:
Level 1: 5 tot 15% kans op zwaar weer
Level 2: meer dan 15% kans op zwaar weer
Level 3: meer dan 15% kans op zeer zwaar weer
Guidance
En de Estofex outlook voor morgen is er ook, met een flinke Level 1 voor Fr, Be, Lux, Zw en stukjes van D en NL. Let hier wel bij op dat de outlook geldt tot Vrijdagmorgen 8 uur, vandaar dat NL ook al een Lvl 1 heeft. In Noord Frankrijk is er een level 2 ivm kans op zware windstoten.
Estofex
While the convection moves eastward across most of France during the night and will enter the Benelux countries, threat of severe wind gusts may increase especially in the northern portions, and a level 2 is required. Further south-east into western Germany and the western Alps, severe threat will gradually decrease due to decreasing low-level instability.
Je moet wel even verder kijken dan het plaatje alleen... het verhaal is natuurlijk flink technisch en dat zal voor veel mensen niet te volgen zijn, ik snap er ook echt niet alles van
Maar het Estofex verhaal begint altijd met een opsomming van waar voor de waarschuwing is en dat is wel te volgen.
Ik vind het interessant om te zien waar Estofex de grens van het level 1 gebied heeft neergelegd... dat is dus waar ze verwachten dat de trog zich vrijdag om 8 uur 's ochtends bevindt (met waarschijnlijk wat marge). Ik had dat liever iets zuidelijker gezien, maar het biedt nog wel perspectief voor vrijdag later op de dag.
Daniel
While the convection moves eastward across most of France during the night and will enter the Benelux countries, threat of severe wind gusts may increase especially in the northern portions, and a level 2 is required.
Piet P@SBS heeft het in ieder geval al over zware buien op vrijdag. !!en Estofex is idd tot 08:00 dat gaat vast nog oplopen, ik blijf hopen en gaan voor een level 2
Ik vlieg vrijdag ochtend vroeg, zelf aan t stuur, terug vanuit Finland naar Schiphol. Is er iemand die durft te voorspellen welke tophoogte we kunnen verwachten? En die zich durft te wagen aan een tijdvoorspelling van de passage?
Ik neem m'n camera mee, wie weet kan ik nog een paar mooie plaatjes schieten van boven.
Greetz,
T.
) eerste posting hier, maar ik lees al een poosje mee. Geweldig!
FF offtopic, sorry hoor.
Wat vlieg jij dan?