Het is een situatie met erg veel potentie, maar ook veel onduidelijkheid. De timing, of te wel hoe en wanneer zaken als de onstabiliteit en de dynamiek samenvallen, gaat bepalen wat er echt gebeurt. Een flink pak regen zit er dik in, maar het grootste deel daarvan kan best nog eens op de Noordzee vallen.
Qua onweer is denk ik niet direct de vraag of het gaat onweren, maar vanaf waar/wanneer. Komt het 's nachts al op gang, met een dip in de morgen en weer een opleving boven het oosten? Gaat het vanaf 's ochtends los? Of komt het pas boven DLD tot onweer?
En wat de tornado's betreft... de kans blijft heel kein dat er een bij je in de buurt ontstaat. Maar vrijdag lijkt wel de minst kleine kans van dit jaar tot nu toe te hebben (ehm, ik weet niet of ik deze constructie zelf nog snap )
In een SW hoogtestroming, aan de voorzijde van een uitgestrekte Atlantische hoogtetrog, wordt vrij zachte tot warme lucht naar onze streken gevoerd. Donderdag nadert echter de trog terwijl ze daarnaast nog eens verscherpt. Op die manier komt de advectie van warme lucht versnelt op gang uit FR. In zoverre dat de T850 tegen donderdagnacht oploopt naar waarden tot 18 graden.
De versnelde nadering van de trog blijft niet zonder gevolgen aan de grond. De bijhorende dynamiek zorgt voor een migrerend lagedrukgebied uit het zuidwesten van FR naar onze regio toe. Dit lagedrukgebied diept daarbij nog eens uit tot respectabele waarden voor dergelijke zomerse luchtmassa van zo’n 1000 hPa tegen vrijdagvoormiddag (al lijkt GFS de kern te veel te laten uitdiepen ivm andere modellen). Dit levert, in combinatie met de hoogtetrog, een situatie dewelke in de US bekend staat als gunstig voor severe convection en tornado’s. Inderdaad, het grondlaag zorgt samen met de trog (met ook al een degelijke gradiënt in de opgaande tak) voor een significante windshear, zowel LL als DL.
De situatie valt evenwel lastig in te schatten, zoals altijd, want ondermeer de timing van de doortocht der thermische trog (CONV.LINE) valt volledig verkeerd, want ergens midden in de nacht. We zullen waarschijnlijk moeten hopen op sterke ontwikkelingen over het centrale, en later noordelijke, deel van FR. De sterke WAA in dit gebied , in combinatie met significante onstabiliteit en dynamiek, moet daar ongetwijfeld resulteren in enkele fikse MCS. In de sterke SW hoogtetroming kunnen deze complexen ons dan vervolgens makkelijk bereiken in de avond/nacht. Daarbij komt dat ook het uitdiepende lagedrukgebied in snelle vaart onze kant opkomt die avond. De hoge TE850 nabij het lagedrukgebied moet in staat zijn eventuele MCS doorheen de nacht te loodsen (deze MCS worden hoofdzakelijk boven de PBL gevoed zodat onstabiliteit vanaf de grond geen vereiste meer is).
Indrukwekkend is tevens de sterke wind op 850 hPa dewelke GFS laat zien in de warme lucht. Wanneer dit werkelijkheid wordt dan kan zo’n LL-jet dienen als extra ‘power-supply’ voor complexen.
We sluiten af door mee te geven dat ook de jet aanwezig is over W-FR en ook dit feit een gunstige rol kan spelen in de ontwikkeling van complexen.
Veel details kunnen nog niet gegeven worden uiteraard maar voorlopig gaan we uit van een scenario waarbij vanuit FR onweercomplexen onze regio uitkomen en deze worden donderdagavond-vrijdagnacht verwacht. Gezien de synoptische setting en bijhorende windshear en dynamiek kunnen de MCS van het ‘gevaarlijke’ type zijn, incluis squall-lines, bow-echoes en eventueel embedded supercells. Later meer…
Samenvatting:
Donderdagavond-nacht toenemende kansen op zware onweersbuien vanaf het zuiden. Ook vrijdagochtend nog tijdelijk kans, vooral in NL dan.
Bron: Karim Hamid (Donderkop)
het is zoals ik het nu allemaal zie nu allemaal een beetje vaag. maar veel regen krijgen we iig.
nu hoop ik (en een paar andere, denk ik) dat het onweer idd pas of in Duitsland komt of net niet op de plekken waar wij wonen
ach afwachten maar iig.
ik wens iig diegene die zitten te springen om mooie onweders een mooie dag, als het gaat komen.
het is zoals ik het nu allemaal zie nu allemaal een beetje vaag. maar veel regen krijgen we iig.
nu hoop ik (en een paar andere, denk ik) dat het onweer idd pas of in Duitsland komt of net niet op de plekken waar wij wonen
ach afwachten maar iig.
ik wens iig diegene die zitten te springen om mooie onweders een mooie dag, als het gaat komen.
En vergeet vanaaf de camera's niet te legen en batterijen te vullen/laden!
Ik wacht het in ieder geval met spanning af.
Edit Jan: Ik heb even de kaartjes geupload
Hiermee bedoelt Karim dat deze buien niet met lucht/vocht vanaf de grond gevoed worden. Je hebt in dit geval dus weinig aan de Cape kaartjes die laten zien of de lucht aan de grond onstabiel is.
Juist de aanvoer van warme vochtige lucht op het 850mb niveau is gunstig.
Daniel
PolderPs gaat partypaviljoen verwijderen voordat moedernatuur dat doet | Gewijzigd: 15 juli 2009, 16:21 uur, door PolderPS
PolderPs gaat partypaviljoen verwijderen voordat moedernatuur dat doet
De kaarten zagen er op 25/26 mei lang niet zo erg uit
Ik heb ze toen niet bekeken, en baal nog steeds dat ik die supercell half slapend heb laten passeren.
Verbaas me er over dat de reguliere weersites zich voornamelijk beperken tot regenval voor vrijdag. als alles uitkomt mag er morgen toch wel een waarschuwing voor vakantievierend (en weer vertrekkend op vrijdag) Nederland uit.
Verbaas me er over dat de reguliere weersites zich voornamelijk beperken tot regenval voor vrijdag. als alles uitkomt mag er morgen toch wel een waarschuwing voor vakantievierend (en weer vertrekkend op vrijdag) Nederland uit.
Dat was 25/26 mei ook het geval. KNMI gaf enkel een enkele bui met kans op onweer aan terwijl wij hier al 2 a 3 dagen erover bezig waren
ach afwachten maar iig.
Ditto Channie! lol ik vind het ook super eng...ik hoop dat het voor ons meevalt en voor de rest die het willen een fijne knal dag/nacht!
Misschien moet onweer online daarom ook zelf wel een weerbericht maken op Tv / Radio.
Haha
Edit : Kaartjes zien er goed uit Hopen dat het zo blijft. | Gewijzigd: 15 juli 2009, 16:55 uur, door PatrickM
Opgesteld: 15 Juli 2008 om 16:00u door Piet Berger
De weermodellen laten een zeer spannende situatie zien voor donderdag/vrijdag. De configuratie op de weerkaarten is zelfs zo, dat het gevaarlijk te noemen is.
De weermodellen berekenen oa. behoorlijk wat windschering zowel hoog als lager in de atmosfeer. zo zien we plaatselijk een Deep layer shear van 25-30 m/s en een low level shear van 15-20 m/s. Dit zijn waarden waarbij we toch echt rekening moeten gaan houden met gevaarlijke buien. De mogelijkheid op MCS's en supercell's behoren zeker tot de mogelijkheid.
Uiteraard spelen nog meer factoren een rol, maar vooralsnog is de dynamiek hier het gene wat de belangrijkste rol speelt. De onstabiliteit niet niet geheel optimaal maar wordt door de dynamiek als het ware gecorrigeerd en lijkt dus voldoende.
Ik hou momenteel rekening met één of zelfs meerdere MCS's en enkele supercell's. Er zijn zware verschijnselen als bow-echo's en zelfs een tornado mogelijk bij deze buien. Tevens is er een mogelijkheid op grote hagel en zeer veel neerslag (wateroverlast).
Houd dus de weerdienst en de site in de gaten!!!!!
Storm Chaser Piet Berger