Nog maar een keer dan;
Onweerssituaties zijn dusdanig lastig dat je slechts een indicatie kan geven over het "hoe, wat en wanneer". Vragen als "Krijgt het hele land onweer" etc. kunnen niet beantwoord worden. Nowcasten is het enige wat je kan doen.
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een laag, 06 UTC boven Wales trekt langzaam en opvullend noordoostwaarts. Het ligt vanmiddag 12 UTC boven het oosten van Engeland en donderdag 00 UTC in de vorm van een trog boven de Vissersbank. Rondom dit laag wordt boven onze omgeving een zuidwestelijke stroming in stand gehouden. Donderdag passeert een rug van hogedruk vanuit het zuidwesten. Een laag ten westen van Spanje (40N020W) trekt noordoostwaarts en krijgt diverse kernen van lagedruk. De meest noordelijke en tevens oostelijke ligt vrijdag 00 UTC boven het noorden van Frankrijk. Hier vooruit ontstaat boven het continent een Spaanse pluim, die zich richting ons land uitbreidt.
MODELBEOORDELING:
Zeer consistent qua druk- en hoogtevelden met de vorige run. Ten aanzien van het laag donderdagavond zijn er verschillen met de ECMWF00. ECMWF00 kent slechts één kern en deze ligt circa 300 km westelijker, boven Het Kanaal. Ten aanzien van de convectieve neerslag zijn er eveneens grote verschillen. Zowel HiRLAM als ECMWF berekenen het zwaartepunt van de neerslag dicht bij het laag. ECMWF laat de neerslagband via Oost-Engeland naar het noorden trekken, terwijl HiRLAM het zwaartepunt van de Spaanse pluim, met 30-50 mm, in de nacht van donderdag op vrijdag boven ons land berekent. De koers en vooral de ontwikkeling van het complexe laag zal de komende 24 uur dus scherp in de gaten gehouden moeten worden. Voorlopig valt dit nog buiten ons tijdvenster.
BRON: KNMI.NL
Op de site van Oscar van der Velde (lightningwizard.estofex.org) zijn hier mooie kaarten voor te vinden. Als voorbeeld deze twee:
De Supercell Composite Parameter... ik weet het, deze slaat niet uit boven Nederland maar als onweersliefhebber ben ik vooral benieuwd wat vrijdag gaat brengen, of dat nou boven NL of D is... En daarbij kan/zal alles nog gaan schuiven.
Je ziet dat de SCP oploopt tot 2 in het Noord Westen van DLD. Dit is voor Europa een flink hoge waarde. Een onderzoekin Amerika liet zien dat bij bij 90% van 196 onderzochte situaties waar geen supercell voorkwam de hoogste SCP waarde 1.2 was.
Strom Relative Helicity (ook in het plaatje te zien) blijkt uit dat onderzoek trouwens een goede indicator te zijnom onderscheid te maken tussen supercellen zonder en met tornado's.
Dit plaatje laat de Significant Tornado Parameter zien, samen met de shear. De STP waarden bereiken 0.5, uit het eerder genoemde onderzoek blijkt dat dit in 90% van de gevallen de ondergrens is voor serieuze tornado's.
Als morgenavond de plaatjes er nog enigszins vergelijkbaar uitzien, verwacht ik een flink Level 2 gebied bij Estofex in verband met de kans op 1 a 2 serieuze tornado's. Daarnaast verwacht ik een Level 1 gebied met kans op wateroverlast (MCS) en zware windstoten (behoorlijke wind op hoogte die door de downdrafts naar de grond gebracht wordt).
Daniel
Het is net of je een taart bakt...verkeerde timing, dan heb je een aangebrande of geflopte taart, perfecte timing, dan wordt het smullen
Verkeerde verhouding van de ingredienten, dan smaakt het minder goed, of zelfs slecht, maar als de verhouding goed is... smullen maar! (krijg zelf honger hier... )
Het is net of je een taart bakt...verkeerde timing, dan heb je een aangebrande of geflopte taart, perfecte timing, dan wordt het smullen
Verkeerde verhouding van de ingredienten, dan smaakt het minder goed, of zelfs slecht, maar als de verhouding goed is... smullen maar! (krijg zelf honger hier... )
Ik krijg honger naar vrijdag, de dag voordat ik op vakantie ga, dus het begint met een feest
vrijdag ben ik gelukkig wel vrij dus ga ik lekker ergens heen.
nu moet ik wel zeggen dat sommige site's het alleenmaar hebben over veel regen en andere site hebben het ook over kans op onweer.
hoe groot is nou de kans dat het ook daadwerkelijk echt goed gaat onweren.
denk dat sommige mensen met de angst hier ook benieuwd naar zijn. die regen en wind maken me namelijk niks uit hihi.