Wat ik wel stoer vond is dat wij hier op o-o verder waren dan alle weervrouwen en mannen in heel nederland bijelkaar
Ik ben in ieder geval benieuwd, hoewel enorme voorzichtigheid in deze wel geboden is!
Greetz Keesjovic
Alleen 100% zekerheid over de heftigheid en de exacte lokatie is er in zo'n vroeg stadium natuurlijk nooit.
Maar een herhaling is meer dan welkom hier
Vrijdag papadag, kortom vrij. laatste weken vaak slecht weer op die dag, dus hoop dat de trend doorzet. Op naar een megawateroverschot in de Noordoostpolder. !! 25/26 op herhaling, no problem. Blijf ik dit keer wakker. Vorige keer moest ik werken en ben ik door 'mooiste' gedeelte heen geslapen.
Dit beeld komt bij meerdere modellen terug (GEM, GME, ECMWF).
Dit zou erg jammer zijn omdat nu eindelijk de dynamiek in de atmosfeer er een stuk beter uitziet, met onder andere mooie jetstreaks in de buurt.
Toch nog steeds in de gaten blijven houden...
Ja zo kan ik het ook.... Eerst hier op het forum kijken en dan gaan roepen Maar vandaag kunnen er ook een enkele pittige regen en/of onweersbuitjes voorkomen in het binnenland
Om mijn leerproces voort te zetten: GFS maakt dus CAPE kaarten en Lifted kaarten?
Om mijn leerproces voort te zetten: GFS maakt dus CAPE kaarten en Lifted kaarten?
Jep, en ook veel andere soorten kaarten. Natuurlijk heb je ook andere weermodellen zoals WRF, maar zelf kijk ik altijd naar GFS.
Ja, hahaha! Lol! 'De weermannen van tv' kijken tegenwoordig eerst even hier op het forum inderdaad!, Dat zal ze niet weer gebeuren dat ze achterlopen met informatie!
Zo, mijn eerste officiële post op het forum. | Gewijzigd: 14 juli 2009, 11:53 uur, door coachlars
Zo, mijn eerste officiële post op het forum.
Wat is WRF NNM?
En welkom hier he
Nee (en Ja)
GFS berekent voor heel veel plekken op aarde onder andere:
- wat de luchtdruk is
- hoe warm het is
- wat het dauwpunt is
Dit doet GFS niet alleen voor de grond, maar ook voor een hele serie niveau's boven de grond.
Met die gegevens kan 'iedereen' bepalen wat de Cape of de LI op een bepaalde plek is (als de berekende waarden van GFS kloppen). GFS doet dat zelf overigens ook wel, ik dacht dat Cape ook een standaard output van het model is.
Wetterzentrale gebruikt die berekende Cape waarden vervolgens weer om er kaarten mee te maken.
Het maakt dus niet uit welk model je gebruikt, als het model je maar verteld wat de temperaturen, dauwpunten en luchtdrukken in de atmosfeer zijn kun je waarden als Cape en Lifted index berekenen.
Daniel
En welkom hier he
Hoi!
Volgens mij heeft het NNM puur met computersystemen te maken. Het lijkt te maken te hebben met het monitoren van veranderingen op verschillende kaarten. Maar zeker weten doe ik dit overigens niet.
Jup we mogen niet vergeten dat NU de 1e pittige buitjes aan het vormen zijn en er erg veel convectie vandaag is.