Komende vrijdag is nog vrij ver weg en qua onstabiliteit lijkt er weinig aan de hand te zijn. Toch is dit een beetje een standaard situatie: een laag bij Ierland dat in eerste instantie warme vochtige lucht vanuit het zuiden naar ons brengt. Later volgt koudere lucht, gecombineerd met wat troggen die rond het laag draaien. En er zijn wat jetstreaks in de buurt die voor wat extra dynamiek kunnen zorgen.
Maar zoals altijd in deze situaties... timing daar gaat het op aan komen. En op deze termijn... wie weet moet het topic nog wel 16 of 18 juli worden, of kan het overmorgen al gewoon dicht
Daniel
Onweer verwachting
Opgesteld: 16 Juli 2009 om 16:00u door Piet Berger
De weermodellen laten een zeer spannende situatie zien voor donderdag/vrijdag. De configuratie op de weerkaarten is zelfs zo, dat het gevaarlijk te noemen is. Ik moet wel vermelden dat de timing (doortocht) niet echt gunstig is wat een tegenwerkende factor kan zijn.
De weermodellen berekenen oa. behoorlijk wat windschering zowel hoog als lager in de atmosfeer. zo zien we plaatselijk een Deep layer shear van 25-30 m/s en een low level shear van 10-15 m/s. Dit zijn waarden waarbij we toch echt rekening moeten gaan houden met gevaarlijke buien. MCS's en supercell's behoren tot de mogelijkheid.
Uiteraard spelen nog meer factoren een rol, maar vooralsnog is de dynamiek hier het gene wat de belangrijkste rol speelt. De onstabiliteit niet niet geheel optimaal maar wordt door de dynamiek als het ware gecorrigeerd en lijkt dus voldoende.
Ik hou momenteel eventueel rekening met een MCS, Squall line met bow-echo en een enkele supercell. Er zijn zware windstoten mogelijk en een kleine kans op hoosverschijnselen. Tevens is er een mogelijkheid op grote hagel en zeer veel neerslag wat kan zorgen voor wateroverlast.
We gaan de situatie goed in de gaten houden omdat het moeilijk is om details te geven waar en wanneer er (zwaar)onweer komt. De potentie is er maar dat wil niet zeggen dat heel de benelux er mee te maken zal krijgen.
Houd dus de Site en radar's goed in de gaten!!!!!!
Piet Berger (Storm Chaser) | Gewijzigd: 16 juli 2009, 17:42 uur, door PietBerger
op het eerste kaartje van Jan is het bijna overal groen van kleur.
dacht nou juist hoe donkerder de kleur (de legenda aan de zijkant) hoe meer onweerkansen er zijn.
Verder vraag ik me nog steeds af waar die -2 ed voor staan.
Kijk ik nou helemaal verkeerd?
Naar mijn idee is zoals ik het kaartje bekijk bijna geen kans op onweer.
En het 2e kaartje, wat houdt die in?
Verder raad ik je aan om het stuk van Knightdoppler goed te lezen daar staat alle info in die je nodig hebt en ik zeg het nogmaals kijk je niet blind op de cape en lifted kaarten.
Over het tweede kaartje dat is de convectieve bewolking. Meer uitleg vind je hier
Verder raad ik je aan om het stuk van Knightdoppler goed te lezen daar staat alle info in die je nodig hebt en ik zeg het nogmaals kijk je niet blind op de cape en lifted kaarten.
Over het tweede kaartje dat is de convectieve bewolking. Meer uitleg vind je hier
Ik hoop dat het er komt hier, 2 echte onweersdagen maar gehad, dus ik hoop het
thnx voor de tip, ik was dus 1 van die mensen, maar ik begin het al aardig te leren nu
Vervolgens gewoon buienradar checken. Dat is het enige wat ik echt vertrouw, misschien dat we hier namelijk alleen maar regen krijgen. Onweer bnlijft toch een plaatselijk gebeuren.
pas een dag of 2 van te voren kun je met enige zekerheid zeggen dat er eventueel onweer komt , nu blijft het toch eerst
koffiedik kijken. maar we blijven natuurlijk wel hopen ........( op vrijdag dan) zaterdag ga ik op vakantie .....
SC
Alleen 100% zekerheid over de heftigheid en de exacte lokatie is er in zo'n vroeg stadium natuurlijk nooit.
Maar een herhaling is meer dan welkom hier
Alleen 100% zekerheid over de heftigheid en de exacte lokatie is er in zo'n vroeg stadium natuurlijk nooit.
Maar een herhaling is meer dan welkom hier
ben ik volkomen met je eens, we gaan het zeker in de gaten houden | Gewijzigd: 13 juli 2009, 17:40 uur, door thijmco