Ik woon in het westen van Nederland en daar hebben wij niet zo vaak geluk met het onweer. In de vakantie ga ik naar Gelderland. Dus ik hoop dat ik daar meer geluk heb.
Wie weet waar in Nederland gemiddeld het meeste onweer is?
Bliksemgroetjes,
Tom99
Zoals je op het kaartje kunt zien telt het oosten gemiddeld minder onweersdagen per jaar als het westen. Maar als je gaat kijken naar welk soort onweer het gaat zal het er anders uitzien.
In het westen het je vaker onweer in de winter, dit is over het algemeen niet zo zwaar onweer. Het westen van het land krijgt ook eerder te maken met koufront onweer.
Voor heviger onweer zit je in het midden en het oosten beter, want daar heb je namelijk in de zomer meer warmte onweer.
Wat betreft het kaartje, dat klopt in het geheel niet met dit jaar, want daar waren steeds het oosten en midden aan de beurt.
Het is maar net hoe de bui trekt, hoe de omstandigheden van de atmosfeer zijn en wat hij op zijn weg tegenkomt aan land en water om door te groeien of in te zakken. | Gewijzigd: 10 juli 2009, 00:15 uur, door Romani
In de kustprovincies komt vooral in het najaar ook nog onweer voor, terwijl door afkoeling in het oosten minder voorkomt. Ook in de winter onweert het meer in het westen, al blijft het dan vaak een lokale zaak (weinig ontladingen).
Hier de tekst die erbij hoort, misschien ook wel leuk om te weten
Oww en die dagen kloppen hier iig nog niet hebben hier in Wijchen pas 3 dgen onwee gehad.
Hoe vaak onweert het?
7 juli 2009 - In ons land onweert het jaarlijks op gemiddeld op 27 dagen. Het aantal onweersdagen (dagen waarop ergens op een weerstation van het KNMI minstens één donderklap wordt gehoord) loopt uiteen van 21 in het noordoosten van het land tot 34 boven het westen van Brabant.
Bliksem en onweer in de nacht van 3 op 4 juli 2007 (Foto: Don Sanne)
Het meest onweersrijke gebied, waar het jaarlijks op 30 tot 34 dagen onweert, is een strook die zich uitstrekt van Antwerpen tot het Gooi. Op enige afstand van zee neemt de onweersactiviteit sterk toe. 's Zomers komt bij het binnendringen van minder warme lucht de buienvorming vaak pas landinwaarts goed op gang. In het najaar en in de winter ligt de piek juist vlak aan zee: het relatief warme zeewater is dan een belangrijkste voedingsbron.
Het aantal onweersdagen verschilt sterk van jaar tot jaar en maand tot maand. Zo kwam het in 1929 in De Bilt op 12 dagen tot onweer, terwijl het hier in 1957 op 52 dagen onweerde. Sommige maanden tellen alleen al meer dan 10 onweersdagen. Gegevens over het aantal dagen met onweer zeggen echter weinig over de werkelijke activiteit. De ene onweersbui levert veel meer bliksems op dan de andere.
Tegenwoordig wordt gebruik van apparatuur om het aantal ontladingen te registreren, Ook het aantal inslagen en de plaats daarvan wordt vastgelegd. Dergelijke bliksemmeetsystemen bestaan pas zon vijftien jaar, zodat er geen lange meetreeksen beschikbaar zijn. Uit de eerste gegevens blijkt dat de elektrische activiteit sterk varieert. Een enkele bui kan in korte tijd 10 tot 15% van de jaarsom aan ontladingen opleveren. Sommige maanden telden tweehonderdduizend ontladingen, andere nog geen zestig.'Het zomerhalfjaar telt gemiddeld de meeste ontladingen en inslagen (zo'n 95% van het jaartotaal), terwijl de winter de rustigste periode is met de minste ontladingen. Sommige maanden leverden meer dan 4000 inslagen op, andere minder dan twintig.
In hoeverre de klimaatverandering invloed heeft op onweer en bliksem is moeilijk vast te stellen. De meetreeksen met waarnemingen van het aantal onweersdagen zijn door de jaren heen van wisselende kwaliteit en zeggen niets over de bliksemfrequentie. Uit de gegevens blijkt wel dat het aantal onweersdagen de laatste jaren in de winter aan de kust is toegenomen. Waarschijnlijk houdt dat verband met het warme zeewater van de laatste jaren dat bevorderlijk is voor de buienactiviteit. In de onweers- en bliksemactiviteit in de zomer is geen trend zichtbaar. Volgens de klimaatscenario's neemt de kans op zwaardere buien in de zomer (met meer regen in korte tijd) de komende jaren toe, maar hoeft niet te betekenen dat het dan ook vaker gaat onweren.
En in het midden van het land(flevoland) valt het zwaar tegen, heb maar enkele dagen kunnen tellen(onweer op grote afstand uitgesloten)
Van mij mag het wel weer even flink tekeer gaan
\
Vorig jaar veel indrukwekkende luchten voorbij zien komen, rolwolken bv. Maar woon nog maar een jaar in dit huis waar ik goed zicht heb over de duinen dus kan over de andere jaren niks zeggen.
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen