Zou het niet graag na willen vertellen lijkt me een vreselijke ervaring.
somige mensen houden er wat van over .
Ik was vroeger als de dood van onweer en sloot me zelf altijd op in het toilet met een transistor radiootje een fles cola, en een boekje.
Maar sinds ik lid ben vind ik onweer alleen maar fascinerend ja het blijft gevaarlijk natuurlijk maar ik ben wel een heel stuk van mijn angst af.
Zelfs sean casey de tornado chaser is als de dood van bliksem.
Natuurlijk raar als je achter de gevaarlijkste tornado,s jaagt maar toch is het zo.
Ik wens iedereen als het vandaag noodweer wordt voorzichtig te zijn,
het valt mij wel op dat er nog vrij veel mensen een bliksemervaring hebben,hoe zeldzaam is het eigenlijk?
Op een zekere dag moesten we een nieuw tankenpark plaatsen op een nieuw terrein. Hierbij waren nog geen aarde-pennen geslagen. We konden de kraan dus niet aarden.
De giek met jib was alles bij elkaar ongeveer een meter of 80 lang. Er was die dag absoluut geen onweersdreiging. Maar de heerlijke temperatuur van 25°C en de droge fohnende wind maakte dat de giek de kraan statisch oplaadde. De kraan zelf was net als op de foto los van de grond en stond op de stempelpoten op speciale kunstof stempelplaten. Kennelijk werd de spanning zo hoog dat er constant overslag van de kraan naar de grond KNALDE! Dikke fel wit/blauwe vonken letterlijk vuistdik, inclusief geluidseffecten.
Wat ik hiermee wil zeggen dat ook al sta je op rubberen zolen of iets dergelijks. De electrische stroom zijn weg toch via een voorwerp/lichaam en vervolgens via de lucht kan vinden (overslag).
Grts Martin | Gewijzigd: 28 februari 2017, 10:13 uur, door Joyce.s
1. De bliksem viel op een veld naast mijn huis toen ik heel klein was. Volgende dag zagen ik en broer en zus de zwarte cirkel op een veld. Ik kan het niet meer herinneren maar waarschijnlijk veroorzaakte die bliksem mijn vroegere onweerfobie. Maar nu heb ik amper schrik.
2. Meisje die ik ken, zei dat zij wordt indirect getroffen door een bliksem. Zij woont dichtbij de spoorweg. Zij hield de verwarming aan (zij was klein). Plots sloeg de bliksem op de leidingsdraad van de spoorweg en verspreidde zodat meisje vloog enkele meter weg van die verwarming maar geen gewond.
3. Mama van mijn vriend heeft gezien hoe werd de arbeider met een schop getroffen door de bliksem. Hij was op slag dood en helemaal zwart en er kwam rook uit zijn mond.
4. In zomer 2007 stond ik aan de balkon aan de kust en filmde naar de onweer en ik droeg geen schoenen dus blote voeten. Plots flitste het maar ik kon niks zien want het was te fel maar na flits kwam er hevige donder. Ik ben doof en droeg geen CI (cochleair implant) maar ik kon donder wel goed voelen. Het leek precies op aardbeving. Later zette ik die film op mijn pc en ik zag de bliksem en het leek heel dichtbij maar ik weet niet hoe ver was die bliksem. Het blijft een mysterie. Voor de mensen die de raadsel wil oplossen => VIDEO 1
5. Ik filmde naar de onweer maar ik dacht dat de onweer weg was dus ik stopte met filmen en deed de schuine raam van de badkamer open en keek naar buiten. Plots kwam de bliksem juist boven mij en ik schrok me dood. Ik weet nu genoeg waarom moet ik nog eens halfuur extra wachten
6. Op 2 juli 2008 filmde ik naar de onweer en ineens sloeg de bliksem op een schoorsteen van slechts 60 m ver. Gelukkig geen schade. Het was dichtbijste bliksem die ik heb ooit gezien maar andere bliksem zie nr 1 kan meer dichtbij zijn maar ik was aan het slapen dus ik weet niet hoe ver was die bliksem. VIDEO 2 (2:18)
7. Op 28 juni 2011 was er een zware onweer. Ik was naar de fuif in bebosde plek met open veld. Daar stond hut van chiro en het was klein zodat niet iedereen kon binnen dus enkele mensen waaronder ik moesten buiten staan. Ik filmde met gsm en plots sloeg de horizontale bliksem juist boven hut en enkele meisjes gilden. Als de bliksem verticaal was dan zou hij viel op de hut met stampvol mensen. Gevolg moet ik niet aan denken. VIDEO 3 (10:36)
| Gewijzigd: 17 juli 2012, 18:22 uur, door studio dewolf