Nu weet ik dat jij een redelijk deskundig ben op het gebied van onweer.
Maar dat verhaal heb ik toch meerdere keren gehoord.
Ook het verhaal van de boswachter.
Ik heb d'r meerdere documentaires van gezien op o.a. Discovery Channel en National Geographic.
Wil jij het nog een keer uitzoeken, want ik hoor graag jou visie hierover!
Volgens mij is het namelijk geen directe onzin...
Zijn er nog meer mensen die hier iets meer over weten?
Groetjes Kees
(Zoetermeer)
Hallo Kees,
Ik heb geen idee hoe deze twee verhalen in elkaar steken. Dat iemand 12x direct geraakt wordt door de bliksem en het overleeft lijkt me erg sterk. Ik blijf het een nonchalant verhaal vinden. Maar ik kan er natuurlijk niet over oordelen want ik was er niet bij. Maar principieel acht ik het bijna onmogelijk dat zoiets zou kunnen. Achterliggende gedachten zijn natuurlijk ook dat dergelijke programma's op Discovery Channel e.d. flink aangedikt worden met fictie.
Mij lijkt zoiets dus praktisch onmogelijk.. maar echt oordelen kan ik helaas niet.
Groet,
Koos | Gewijzigd: 12 mei 2010, 19:09 uur, door Onweergek (ZH)
Welkom hier en ik hoop voor je dat het nooit meer gebeurd!
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Maar metname de vraag 2x een blikseminslag in jezelf overleven lijkt mij onwaarschijnlijk.
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
ikzelf had het venster ook vast (die was toen van ijzer) alleen zag mijn vader dit niet.
het onweer sloeg vervolgens in in ons huis maar ik had ons heerlijk ijzeren venstertje nog vast , ik kreeg een opdonder die ik nog nooit heb gevoeld. hoop dit nooit meer mee te maken
maarten.
het klopt niet dat je bloed tot 30.000 graden verhit zou worden, indat geval zou je gewoon verdampen. de bliksem kan inderdaat 30.000 graden worden.
het gevaar komt voornamelijk door de stroom. als je geraakt wordt en de stroom vindt een weg door je zenuwen, die kunnen net als een soort zekering door branden bij een te groot percentage volt/ampere. Daardoor krijg je hartritmestoornissen, verandering van persoontlijkheid, en soms verlammingen.
Dit is wat ik altijd gehoort heb.
Toen was ik er al gek mee!
Het was een heftige bui, met vette stortregen.
Ik was niet bang voor harde donders en bliksems, maar toen....
Zoals ik al zei, we zaten bij de achterdeur te genieten, en opeens een echte FELLE bliksem, echt HEEEEL fel, precies boven ons huis , en er kwam me er toch een hard geknetter van af man! Echt een superhard kraakgeluid en een diepe donder.. normaal doe je hier 20 stappen voordat je in de woonkamer staat, maar toen echt in 5 stappen hahahaha!
Zooooo, dat vergeet ik echt nooit weer, maar heb wel hard gelachen daarna
Ik stond een keer buiten en toen ging het heel hard hagelen, ik dacht: ''Ik blijf gewoon buiten'', en toen kwam er een keiharde knal
Bij ons is zelf 3x de bliksem ingeslagen (wel meer denk), En alle keren opgevangen door bliksemafleiders.
De eerste keer gebeurde er verder niets
De tweede keer ging het brandalarm af
De derde keer ging het brandalarm af en kwam de brandweer. (ik sliep hier doorheen) | Gewijzigd: 16 juni 2010, 18:48 uur, door jaspro101
Maar metname de vraag 2x een blikseminslag in jezelf overleven lijkt mij onwaarschijnlijk.
Het kan wel. Een man in de VS is 7 keer getroffen en leeft nog steeds
Punt is, rubber is een isolator tot op zekere hoogte. Je schoentjes zullen je niet helpen tijdens een blikseminslag. Omdat het vlak wat de nodige aantal volts tegen moet houden simpel weg te klein is.
Maar wel lucky beginposter.. hoop het toch niet mee te maken !
Volgens mij is dat niet correct Svenn, het heeft namelijk niks te maken met het totale oppervlak van het rubber, maar met de resistiviteit van een materiaal. Een isolator is enkel isolerend tot een bepaald voltage, boven dat voltage wordt de weerstand overwonnen en zal er een stroom gaan lopen, bij isolatoren is dit effect vaak vrij heftig, bij geleidende materialen is dit minder heftig omdat dit bij lagere voltages gebeurd.
Zoals de meesten van jullie wel weten is lucht ook een isolator en daarom is een bliksem zo heftig, als lucht beter geleidend zou zijn zou het benodigde voltage om een 'bliksem' te creeren veel lager zijn en de gevolgen dus minder heftig.
Overigens zit je wel in de goede richting Svenn, als je nou niet op een rubberen plaat van 500 bij 500m zou staan maar op een rubberen plateauzolen van 500 meter hoog, zou de bliksem waarschijnlijk via de lucht gaan in plaats van via jou doordat de resistiviteit van rubber groter is dan van lucht, maar hoe dan ook blijft het een gevaarlijk fenomeen.
Hans
Bij onweer is de spanning zo hoog, dat een isolator zowieso geen nut heeft. Vandaar dat ze juist geleiders gebruiken om bliksem af te voeren. Hoe dat op een mens van toepassing zou kunnen zijn, geen idee.. Misschien een soort kooiconstructie bouwen die de bliksem om je heen geleidt (als bij een auto).
iemand eens proberen?
Bij onweer is de spanning zo hoog, dat een isolator zowieso geen nut heeft. Vandaar dat ze juist geleiders gebruiken om bliksem af te voeren. Hoe dat op een mens van toepassing zou kunnen zijn, geen idee.. Misschien een soort kooiconstructie bouwen die de bliksem om je heen geleidt (als bij een auto).
iemand eens proberen?
Die hebben ze al, zo'n ringetjespak
Alleen dat is niet iets om zo mee over straat te gaan lopen.
Maar heel jammer was dat ik toen lag te slapen en dat ik het niet kon zien maar ik had wel hele mooie
blikseminslagen en horizontale bliksems gezien toen ik een keer wakker was.
http://www.vidiload.com/index.php?page=vid...p;vid_id=101795
http://www.vidiload.com/index.php?page=vid...p;vid_id=101795