Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Rip Brian
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Ik vind onweer altijd ontzettend spannend omdat we in een straat wonen waar continu de bliksem inslaat.(dus bij ons gaan alle stekers eruit als het onweer komt)
We hebben ooit een bliksemschicht over onze schutingen zien gaan en die kwam vlak naast een van de werkmensen terecht die bezig waren met de uitbouw van de buren,tevens ging er een bliksembol door onze straat en de schade was enorm kan ik jullie melden echt heel het blok had schade! Ook bij ons was ie dwars door de aardlek heengeslagen en bij de achterburen hadden ze zelfs brand.
Dus ja best wel spannend hier als het onweert.
Toch vraag ik me af hoe het kan dat het hier altijd prijs is kwa inslagen??
Kan imand mij dat verklaren???
groetjes Bianca
Dus je had veel geluk. oja, je hoort ook best vaak auto/mens dat die getroffen zijn door de bliksem.
kooi van Faraday:
Een kooi van elektrisch geleidend materiaal zorgt ervoor dat statische elektriciteit niet kan binnendringen.
Aangezien bliksem een statische ontlading is biedt de 'kooi' van een auto dus bescherming.
Ik heb maar 1x in mijn leven een inslag heel dichtbij meegemaakt, dat was hier vlak voor het huis in een lange vlaggenstok met bliksemafleider erop ..
Ben me toen ook rot geschrokken en voelde me vreemd daarna, alle haren overeind..
Blij dat je het nog kan navertellen!
En fantastisch natuurlijk dat je onweer nu juist interressant vind in plaats van eng wat ik me ook goed had kunnen voorstellen
we liepen net weg...FLITS BOEM we klapten allemaal tegen de grond en herinner me grote vonken +/- 30 cm van dat kastje waar ik net stond ik was verdwaasd en bang...toen kwam de taxi en die zei dat hij de straal op 6 km afstand al had gezien met de gedachte gasgeven v/d jongens daar..weet nog dat al mn haar statisch stond ook net als bij mn vrienden...mij is nog vaak de hand geschud voor het "redden van"terwijl het paranoide angst was toen en voorgevoel
mn vrienden waren blij dat ik para was toen...gelukkig verder nix dus.maar voor mij toen de aanleiding en fanatisme met onweer
Ook is een vriend van me eens in mijn straat door de bliksem getroffen. Hij stond weer op kwam op eigen kracht thuis maar is daar ingestort. Heeft tijdje in het ziekenhuis gelegen en werd gevreest dat hij het niet zou overleven, hij raakte verlamd ofzo maar na een paar maanden was de jongen er gelukkig weer helemaal boven op
Wat ik meemaakte is nu een jaar of 8 geleden. Ik was toen 14 of 15. Ik woon aan het randje van Dordrecht, recht aan de polder. Er trok nog niet eens een zware onweersbui over, en ik stond op de oprit van ons huis. Op een gegeven moment slaat vlakbij (huis, boom, whatever) de bliksem in, maar ik had het gevoel alsof ik een 9volt batterij op mijn tong had. Heel mijn tong tintelde en verkrampte een beetje. Dit gevoel duurde nog geen halve minuut. Ik ben er ook niet van geschrokken, maar vraag me nog wel steeds af waar het nou door kwam. Is het de lekspanning geweest of is er een andere verklaring?
Wat betreft dat verhaal van die man die 7 keer door de bliksem is getroffen heb ik op Discovery o.i.d. eenzelfde verhaal gehoord van een Amerikaanse boswachter die een keer of 12 door de bliksem was getroffen. Hij miste een wenkbrauw, wat nagels, was her en der verlamd, had overal brandlittekens, een hartritmestoornis en intussen ook psychisch iets wat niet lekker zat. Eind van het liedje was dat de beste man zelfmoord heeft gepleegd omdat ie t niet meer zag zitten.
Dit roept meteen een tweede vraag bij mij op: Ik heb wel eens gehoord van het verhaal dat als je door de bliksem bent getroffen, dat de kans dan groter is dat het je nog een keer gebeurd ten opzichte van iemand die nog nooit is getroffen door de bliksem. Iemand die weet hoe dat zit?
Natuurlijk kant- en klare onzin zoiets.
Er staan wel een boel spannende verhalen tussen zeg. Leuke maar enge ervaringen. Toen ik een jaar of 15 was.. stond ik met mijn buurman naar een onweersbui te kijken. De bliksems sloegen al redelijk dichtbij. Niet veel later sloeg er een bliksem in een boom 50 meter bij ons vandaan. Was echt een kneiter van een knal en mijn buurman en ik werden tegen de grond gedrukt (terwijl we zelfs in zijn serre stonden). De bliksem lichtte ook meerdere malen op. Ik zag de bliksem zelf niet, maar daar ben ik ook redelijk blij om. Ik keek precies de andere kant op en had alsnog last van mijn ogen (en oren).
In de boom zat een duidelijk spoor van de blikseminslag en enkele dagen later heeft de gemeente de boom opgeruimd. Er bestond namelijk het gevaar voor omvallen.
Dit alles gebeurde op 28 juni 2005.
Grtz,
Koos
Er staan wel een boel spannende verhalen tussen zeg. Leuke maar enge ervaringen. Toen ik een jaar of 15 was.. stond ik met mijn buurman naar een onweersbui te kijken. De bliksems sloegen al redelijk dichtbij. Niet veel later sloeg er een bliksem in een boom 50 meter bij ons vandaan. Was echt een kneiter van een knal en mijn buurman en ik werden tegen de grond gedrukt (terwijl we zelfs in zijn serre stonden). De bliksem lichtte ook meerdere malen op. Ik zag de bliksem zelf niet, maar daar ben ik ook redelijk blij om. Ik keek precies de andere kant op en had alsnog last van mijn ogen (en oren).
In de boom zat een duidelijk spoor van de blikseminslag en enkele dagen later heeft de gemeente de boom opgeruimd. Er bestond namelijk het gevaar voor omvallen.
Dit alles gebeurde op 28 juni 2005.
Grtz,
Koos
Koos,
Nu weet ik dat jij een redelijk deskundig ben op het gebied van onweer.
Maar dat verhaal heb ik toch meerdere keren gehoord.
Ook het verhaal van de boswachter.
Ik heb d'r meerdere documentaires van gezien op o.a. Discovery Channel en National Geographic.
Wil jij het nog een keer uitzoeken, want ik hoor graag jou visie hierover!
Volgens mij is het namelijk geen directe onzin...
Zijn er nog meer mensen die hier iets meer over weten?
Groetjes Kees
(Zoetermeer)