Een korte inleiding, tenslotte zien jullie liever foto's dan hele lappen tekst; Eind mei ben ik met mijn broertje naar tornado alley afgereisd en hebben we een week met F5 Tornado Safaris door staten als Oklahoma en Texas gereisd. Helaas was het een rustige week, in heel USA, maar hebben we de 2 weken daarna in Colorado (vanuit de voortuin van onze familie) mooie wolken en 1 tornado (!) voorbij zien komen!
Nu alvast een paar, er volgen er nog meer (moet ze eerst nog even van een copyright voorzien)
Deze wolk liet de bliksem vlakbij inslaan waardoor de stroom in huis direct uitviel. 2 dorpen verderop was een tornadowarning..
Even een korte update:
Op 30 mei vliegen mijn broer en ik voor de 2e keer richting Oklahoma om daar met een groep meteorologen (en thrillseekers) de wegen van tornado-ally af te tijden op zoek naar wallclouds en tornado's! Vorig jaar waren de weersomstandigheden niet altijd even optimaal, dit jaar hopen wij echter op donder en bliksem Het duurt nog 3 maandjes maar de spanning zit er al goed in!
Ik hou jullie op de hoogte!
Grts,
Arjan
Vorig jaar zijn we de laatste week van mei en de eerste 2 weken van juni geweest. Vooral half juni kan het aardig los gaan dus dit jaar hebben we een week later gepland. Zolang je maar ergens tussen half april en eind juni gaat zit je goed! De chase bestaat nu uit 12 dagen met een team en daarna 2 weken zelf.
De laatste 2 weken verblijven we bij familie in Colorado. Vanwege de ligging (grens met Rocky Mountains en prairie) kan het weer daar van het ene op het andere moment omslaan, een ideale plek dus voor spontane lastminute chase-akties. En die leveren dan vaak kiekjes op die bovenaan deze topic staan
Wat betreft de periode... gemiddeld gezien zijn de laatste twee weken van mei het beste, maar de verschillen zijn van jaar tot jaar zo groot dat je er nauwelijks op kunt plannen. Hoe meer dagen je kunt, hoe groter de kans.
Succes in elk geval!
Daniel