Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lancaster, PA; York, PA.

22 Sep 2024 06:26:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dauphin, PA; Lebanon, PA.

22 Sep 2024 06:26:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dauphin, PA; Lancaster, PA; York, PA.

22 Sep 2024 05:07:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dauphin, PA; Lebanon, PA; Northumberland, PA; Schuylkill, PA; Snyder, PA.

22 Sep 2024 05:07:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dauphin, PA.

22 Sep 2024 04:48:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Charlotte, VA; Halifax, VA.

22 Sep 2024 04:48:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Andrews, TX.

22 Sep 2024 04:48:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, PA; Clearfield, PA; Elk, PA.

22 Sep 2024 03:45:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hale, TX; Lamb, TX.

22 Sep 2024 03:45:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lea, NM; Andrews, TX.

22 Sep 2024 03:45:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Campbell, VA; Charlotte, VA; Halifax, VA.

22 Sep 2024 03:45:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clarion, PA; Forest, PA; Jefferson, PA.

22 Sep 2024 02:41:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Swisher, TX.

22 Sep 2024 02:41:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lea, NM; Andrews, TX.

22 Sep 2024 02:41:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Marshall, KS.

22 Sep 2024 02:41:41
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Anthony
Lid
Woonplaats: Tilburg
Berichten: 267
Lid sinds: 26 mei. 2008
8 juli 2009, 16:42 uur | Bericht #38345
Verslag van de buienlijn, gisterenmiddag.

De foto's zijn door de site flink verkleind. De foto's zijn beter van kwaliteit als je er op klikt.


Rond een uur of 12 besloot ik om vanuit thuis richting het noorden te wandelen om de aankomende buienlijn te onderscheppen. Zodra ik vanuit mijn huis de weg oversteek loop ik direct de weilanden binnen, maar voor een zuiver uitzicht op het Zuidwesten moet ik nog een flink stuk doorlopen. Ik besloot uiteindelijk om een zijpad te nemen voor het beste uitzicht.

Afbeelding1.gif[

radar12u.JPG

pad.jpg

wind.jpg

panogroot.jpg

In eerste instantie was er nog weinig te zien. Door de trage ZW > NO trekrichting kwam de slepende buienrand maar langzaam dichterbij. Na een poosje wat plaatjes te hebben geschoten zag ik richting het Zuidwesten iets wat op Arcusvorming leek. Daarvoor was inmiddels ook een piepklein, maar zeer fel buitje ontstaan wat me behoorlijk overvallen heeft.

radar1330u.JPG

neerslaggordijnarcus.jpg

Aan de horizon zag ik een zwaar neerslaggordijn wat in een rap tempo mijn kant op kwam. Zoals je op de plattegrond (bovenaan) van Google Earth kan zien was er in de directe omgeving geen schuilplaats. Vanuit de zijweg die ik eerder had genomen liep wel een pad wat leidde naar een oud schuurtje. Ik twijfelde geen moment en ben met mijn cameraspullen zo snel mogelijk naar dat schuurtje gerent. Door mijn ietwat mindere gezondheid kon ik het laatste stuk niet meer rennen en liep ik zwaar happend naar lucht in een wolkbreuk het laatste stukje richting de schuur.

Eenmaal in de schuur (Die overigens niet al te stevig leek) scheerde de harde wind en de regen aan beide kanten langs me heen. Gelukkig was de schuur aan één kant gesloten en ving juist die zijde de slagregens op. Terwijl ik probeerde op adem te komen vloog er vanuit het niets een zwerm bijen om me heen. Het kleine fragile schuurtje, de ademnood, de wind, regen én de wespen waren nu de ingrediënten voor een paar vrij onprettige minuten. Gelukkig hield de zware regen niet lang aan en kon ik vrij snel weer teruglopen.

Ondertussen was de buienlijn ook dichterbij gekomen en was er (buiten de Arcus) een prachtige Whales Mouth zichtbaar waar ik snel nog wat foto’s van heb genomen. Ik wist dat een stuk verderop een Café zat, ik twijfelde of ik terug moest lopen naar het schuurtje om daar dit keer te schuilen voor de buienlijn, of dat ik het Café moest proberen te halen. Omdat de dorst inmiddels flink was toegeslagen besloot ik om me naar het Café te haasten.

IMG_3259_copy.jpg

whaleszijkant.jpg

whalesboompjes.jpg

Hieronder een foto waarop je aan de linker kant het schuurtje ziet waarin ik heb gescholen.

whalesschuurtje.jpg

whaleshelemaal.jpg

Bij het Café aangekomen begon het te regenen en kon ik onder het genot van een koud pilsje de regen aanschouwen en de foto’s bekijken die ik eerder die dag had gemaakt.

radar14u.JPG

regen300px.jpg

pilske.jpg

Toen de buienlijn was gepasseerd ben ik op mijn gemak terug naar huis gelopen en waren er voor het eerst in weken weer eens plassen zichtbaar op straat.

druppelsplas.jpg

Tegen zonsondergang ben ik er nog even op uit geweest om wat plaatjes te schieten.

De buien lieten 6.9mm regen achter.

avondbui.jpg

Vulkaanstof in de atmosfeer.

vulkaanstof.jpg

avondbuipano.jpg

uitstervendebui.jpg




Groet,
Anthony | Gewijzigd: 9 juli 2009, 09:48 uur, door talkyr86
"carpe diem quam minimum credula postero"
Woonplaats: Uden
Berichten: 169
Lid sinds: 11 jun. 2009
8 juli 2009, 16:56 uur | Bericht #38347
leuk verhaal!
Ik zat thuis, en ineens begon het hier ook te regenen, heel hard te regenen... zag er wel leuk uit!
mooie foto's ook!
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Simpelveld
Berichten: 681
Lid sinds: 15 mrt. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 juli 2009, 17:00 uur | Bericht #38348
Zeer fraai beeldmateriaal Anthony!
Mijn WebsiteMijn Twitter
thijmco
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1802
Lid sinds: 28 jul. 2008
8 juli 2009, 17:17 uur | Bericht #38351
weet je wat jij moet doen....?

jij moet boeken gaan schrijven..... Enorm pakkend en Boeiend geschreven , mooie pics ook ......

Groet

SC | Gewijzigd: 8 juli 2009, 17:18 uur, door thijmco
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
8 juli 2009, 17:17 uur | Bericht #38352
Prachtige plaatjes en een leuk verhaal
Harmos
Lid
Woonplaats: Elspeet
Berichten: 473
Lid sinds: 26 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 juli 2009, 17:38 uur | Bericht #38354
Waar een pilsje al niet goed voor is! Mooi verhaal.
Whatever weather you may encounter, enjoy.
Frenk78
Lid
Woonplaats: Vlaardingen
Berichten: 1148
Lid sinds: 3 aug. 2008
8 juli 2009, 17:50 uur | Bericht #38356
Hele toffe platen en bovenal een leuk verslag!
Vooral dat biertje maakt het verhaal echt compleet.....
danny90
Lid
Woonplaats: Zeeland, Domburg
Berichten: 249
Lid sinds: 8 jun. 2009
8 juli 2009, 18:58 uur | Bericht #38365
superleuk om dit zo te lezen, en prachtige foto's ook!
anirnith
Lid
Woonplaats:
Berichten: 817
Lid sinds: 9 jun. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 juli 2009, 19:48 uur | Bericht #38374
leuk geschreven en mooi foto's!
Murphy
Lid
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 561
Lid sinds: 25 mei. 2009
8 juli 2009, 20:58 uur | Bericht #38381
Gaaf verslag ouwe! Hele mooie foto's ook! Alleen die van het biertje - hoe zit dat? 2 boven elkaar geplakt ofzo? Groothoek? Of is dat glas krom?
wetboy
Lid
Woonplaats:
Berichten: 344
Lid sinds: 7 aug. 2008
8 juli 2009, 21:18 uur | Bericht #38383
Mooie foto's. Moet je posters van laten maken. vooral die met het landschap, groen veld , een boom en dan die donkere lucht op de achtergrond... Deze is van hedenavond 8/7 (deze keer in zwart wit om het contrast wat beter te krijgen, met mobiel gemaakt)... dreigende luchten maar zonder neerslag die overtrok in de regio Maassluis/Rozenburg....

maassluisbui2.jpg | Gewijzigd: 8 juli 2009, 21:46 uur, door wetboy
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
8 juli 2009, 22:01 uur | Bericht #38406
Heel erg leuk (bijna dramatisch) verhaal, en prachtige platen. Heb je wel genoten van je biertje?
Anthony
Lid
Woonplaats: Tilburg
Berichten: 267
Lid sinds: 26 mei. 2008
8 juli 2009, 22:25 uur | Bericht #38414
Bedankt voor de reacties, en fijn dat de tekst goed wegleest, dat is de bedoeling. Dit is trouwens de eerste keer dat ik er wat over hoor, grappig.

Citaat van Murphy, woensdag 8 juli 2009, 20:58 uur Gaaf verslag ouwe! Hele mooie foto's ook! Alleen die van het biertje - hoe zit dat? 2 boven elkaar geplakt ofzo? Groothoek? Of is dat glas krom?

Die foto is met een fisheye objectief gemaakt, in principe is dat een extreme groothoek. De foto's waar de horizon krom staat zijn met hetzelfde objectief gemaakt. Ik zie dat er wel een gele rand zit aan de linkerkant van de foto met het pilsje, dat is wel vreemd. Misschien toch enige waterschade.

QUOTE(chiel @ Jul 8 2009, 22:01) <{POST_SNAPBACK}>
Heel erg leuk (bijna dramatisch) verhaal, en prachtige platen. Heb je wel genoten van je biertje?


Omdat de bui niet 1,2,3 over was, was ik genoodzaakt om er meer dan 1 te pakken, ze gingen er prima in!
"carpe diem quam minimum credula postero"
PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
8 juli 2009, 23:56 uur | Bericht #38431
Citaat van Anthony (Tilburg), woensdag 8 juli 2009, 21:25 uur Bedankt voor de reacties, en fijn dat de tekst goed wegleest, dat is de bedoeling. Dit is trouwens de eerste keer dat ik er wat over hoor, grappig.



Die foto is met een fisheye objectief gemaakt, in principe is dat een extreme groothoek. De foto's waar de horizon krom staat zijn met hetzelfde objectief gemaakt. Ik zie dat er wel een gele rand zit aan de linkerkant van de foto met het pilsje, dat is wel vreemd. Misschien toch enige waterschade.



Omdat de bui niet 1,2,3 over was, was ik genoodzaakt om er meer dan 1 te pakken, ze gingen er prima in!

Leuk verhaal, leest i.d.d. lekker weg als een soort geromantiseerd Stormchasers verhaal (ik verwachtte eigenlijk nog een kwade boer met hooivork die je uit het schuurtje zou jagen:) ). Ook mooie foto's !!
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
9 juli 2009, 01:26 uur | Bericht #38449
Heerlijk om te lezen, geweldig om naar te kijken, ga zo door
reymar
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 63
Lid sinds: 25 mei. 2009
9 juli 2009, 02:12 uur | Bericht #38452
mooi, leuk, goed, en proost.
Keesjovic
Lid
Woonplaats: Zoetermeer
Berichten: 235
Lid sinds: 20 jul. 2007
9 juli 2009, 11:27 uur | Bericht #38438
nogmaals: Klasse Anthony!!!
Skroei
Lid
Woonplaats: Jelsum / THV vliegbasis LWD
Berichten: 561
Lid sinds: 31 mei. 2008
9 juli 2009, 11:48 uur | Bericht #38473
Zeer goed gedaan, klasse !
Thunder & Lightning... irresistible.
Woonplaats: leeuwarden
Berichten: 518
Lid sinds: 9 jun. 2009
9 juli 2009, 12:31 uur | Bericht #38484
ik heb het al heel vaak gezien (dit topic ) alleen ik blijf het mooi vinden egt klasse gedaan
SanneV
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 23
Lid sinds: 16 jun. 2009
9 juli 2009, 12:56 uur | Bericht #38481
Super! Zowel om te lezen als het beeldmateriaal!
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.876 topics, welke bij elkaar 448.465 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.604 leden.
Het nieuwste lid is Hazet54.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 307 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 307, lezen 51 mensen het topic "Zomerverwachting 2011".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden