Hier nu de eerste flitsen en wat gerommel in de verte...
Nogmaals Cape/lifted geeft alleen een beeld van waar er misschien onweer kan gaan voorkomen. Er zijn ook andere waardes waarnaar we moeten kijken deze keer. In juni heb ik ook heftig onweer gehad terwijl de cape en lifted waardes erg laag waren. Ook heb ik al een Cape van 3000 meegemaakt en een lifted van -6 en geen onweer. Voor de laatste keer..... Cape en lifted geeft indicatie niets meer en niet minder. Dus laat/kijk alstublieft niet alleen naar de cape en lifted!!!!!! Ook de temperatuur heeft helemaal niets te maken of weinig te maken met het ontstaan van onweer.
Ja, 't duurde langer dan verwacht. Viel uiteindelijk ook tegen; paar flitsen en matte donders, een goede bui, en dat was het toen ik in slaap denderde... Kan maar zo dat ik nog door iets heftigers ben heengeslapen was doodop. Kan een Groninger mijn halfdoorslapen waarneming bevestigen?
Gister heeft het hier in Zwijndrecht ook even stevig geonweerd. De bui was CG actief(veel inslagen dus) Gelukkig waren het een krachtige inslagen waardoor het geluid niet te hard was om leuk te vinden:P
Hier 2 foto's van de wegtrekkende bui. Hopelijk kunnen we vandaag ook weer tegen dit soort ijskappen aankijken!
maar wat een fijne bui trok er over me heen! Jammer dat ik op m'n werk zat, toch niet optimaal genieten zo..
Vandaag nieuwe kansen, zit weer op mijn werk, hopelijk krijg ik er toch iets meer van mee!
Modelbeoordeling
Geen significante verschillen in het druk- en hoogtepatroon met de HIRLAM18 run. Grootschalige neerslagpatronen komen in onze omgeving redelijk overeen. Voornamelijk convectieve neerslagsignalen komen zoals vaak het sterkst tot uiting in HIRLAM. De ervaring leert dat HIRLAM als indicator van het convectieve signaal een betere leidraad is en we volgen dan ook HIRLAM.
Wind
Later op de dag in de kustdistricten een ZW 6, ook in ECMWF en UKMO. Uitschieters tijdens buien meest 25-30 kn, dieper landinwaarts tijdens een zwaardere bui mogelijk 35 kn in een downdraft. Maandag later op de avond en dinsdag de mogelijkheid van zwaardere windstoten als de wind in de onderste 3 km sterk toeneemt. Aandachtspunt.
Neerslag
De HIRLAM00 komt met cumulatief wat minder neerslag dan de vorige run. Voornamelijk buien door dagelijkse gang, toenemend in activiteit door nadering van hoogtetrog maandag in namiddag en avond. Hierdoor kan de buiigheid in de avond nog vrij lang doorgaan. Kans op onweer nog steeds vrij groot gezien de progtemps. Ook de kanskaarten voor onweer komen met vrij hoge kansen en voor de namiddag en avond, wat past in het verwachte weerbeeld. Ook hagel nog niet uitgesloten. Noordwestelijk kustgebied relatief veel minder neerslag, waarschijnlijk door aanvoer over zee en het feit dat de meeste grootschalige optilling over het zuidoosten plaatsvindt. Maandag op dinsdagnacht en in de vroege ochtend buien langs de kust door kustconvergentie, vervolgens zwaartepunt overdag boven land door aanwarming. Let op zeewatertemperaturen voor de kust 18 graden. Zeeuwse wateren rond 20, dus daar kunnen buien ook vrij gemakkelijk ontstaan. In deze situatie is HIRLAM i.h.a. een goede leidraad wat betreft de tendensen, maar moet niet te deterministisch gebruikt worden.
en nu ik dit typ heftig onweer en zwarte lucht met hagel en een shelfcloud en en de hagel wordt groter en nu 5 cm en een tornado naast een wallcloud heel heel veel bliksem en ineens werd ik weer wakker en blek het een droom te zijn