De vzw Belgische Landelijke Inspectiedienst voor Dierenwelzijn (BLID) wordt naar eigen zeggen overstelpt met klachten en vragen van mensen over de verzorging van dieren in extreme hitte. De klachten gaan onder meer over konijnenhokken en dieren in de weide die in de brandende zon staan, zonder schaduw en water. Ook meldingen van honden die worden vervoerd in oververhitte auto's zijn schering en inslag, zegt BLID.
Water en schaduw
De vzw vraagt elke eigenaar om goed voor de dieren te zorgen en de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen. Voldoende water en schaduw zijn daarbij erg belangrijk, luidt het. Inspecteurs van de BLID proberen tijdens deze warme dagen zoveel mogelijk extra aandacht te geven aan mogelijke mistoestanden.
Honden
Voor honden is het belangrijk dat ze zo weinig mogelijk vervoerd worden in warme auto's. "Honden achterlaten in een auto is op dit moment uit den boze. De dieren raken dan oververhit en gaan dood. Zorg voor voldoende water en schaduw en maak niet te lange wandelingen met de hond", aldus de dierenorganisatie.
Schapen scheren
Voor katten is het probleem minder groot, die zoeken wel een schaduwplekje in de tuin. Voor knaagdieren is het erg belangrijk dat de hokken, die gewoonlijk buiten staan, in de schaduw worden gezet en dat er voldoende water aanwezig is. Ook voor de dieren die permanent buiten in de wei staan, zoals paarden, pony's, koeien, geiten en schapen, is schaduw en drinkwater volgens de BLID noodzakelijk. Voor schapen is het ook nuttig dat ze zijn geschoren. "Wie nu nog zijn schapen moet scheren, doet dat best niet in de felle zon. De dieren zouden kunnen verbranden", luidt het.
Bron: HLN
Vogelkooien niet in de volle zon en genoeg vers water geven. Bacteriën zijn razendsnel in de warmte, dus vaak het water verversen. Lekkere douche met een plantenspuit (niet te koud btw!) vinden ze ook heerlijk.
En goudvissen 10 minuten laten koken en opdienen met een knoflooksausje. | Gewijzigd: 3 juli 2009, 09:18 uur, door Murphy
Hond heeft coolmat waar die dankbaar gebruik van maakt en een eigen coolmachine die nu dag en nacht draait
en de poezen die hebben ook hun eigen ventilators staan en niet te vergeten het zwembadje
Van de week nog uit me slof geschoten nadat ik iemand om twee uur s'middags met zijn hond aan
de fiets zag rennen de hond had het super zwaar en was ook te zien dus ik riep al of die persoon wel goed bij zijn hoofd was nou kreeg me toch de wind van voren niet normaal waar ik me mee bemoeide en zijn woorden waren letterlijk Ut is mijn joekel nou had hem zowat van ze fiets willen trekken en dit mag dan zomaar maar goed is ook erg leuk om te zien trouwens dat de vogels ook in het zwembadje vertoeven.
En tja mensen die nu een dier in de auto laten zitten is maar een remedie voor ze zelf twee uur erin zetten zonder hulp
kijken of dat misschien helpt
En er is afkoeling onderweg dus kom op beestjes nog even volhouden
Water water water hebben ze nodig. Eén van mijn paarden drinkt momenteel meer dan 85 l water per dag. Dat wordt dan ook regelmatig ververst en verfrist.
Ik ben er me van bewust dat sommige mensen hun dieren vergeten in deze warme periode. Dieren hebben meer last van de warmte dan van de koude.
Ook moet je nou niet gaan fietsen met een hond. Je ziet het helaas nog al te vaak dat mensen gaan fietsen als het 25 C+ is.
En over niet fietsen met je hond nu je moet sowieso niet fietsen met je hond is helemaal niet goed voor ze grote honden zijn te zwaar om lang hard te lopen en hun kussentjes zijn niet gemaakt voor asfalt.
Met de honden loop ik minder ver dan normaal.
De fret woont buiten maar nu is het binnen koeler dus is hij binnen.
De paarden vormen het grootste probleem rijden gaat nu echt niet of s morgens heeeeeel vroeg.
ik spons ze een paar keer per dag af zo dat ze wat afkoelen en verplaats ze telkens naar de schaduw.
Maar arme dieren worden opgegeten door de Dazen (ik zelf ook ).
gelukig gaat het regenen en ietiepietsie koeler worden.
De katten hebben het echt allemaal zwaar. In huis is het ook 29 graden en ze liggen stuk voor stuk helemaal uitgerekt. 2 liggen er echt voor de ventilator om maar geen zuchtje wind te hoeven missen.
En ook ik pak af en toe een washand en leg die gewoon op hun koppie
En sávonds zet ik een schaal water voor de egels neer, waar ze gretig gebruik van maken. | Gewijzigd: 3 juli 2009, 14:07 uur, door astritos
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
geef ze altijd vers water
daarnaast goed hun staart/nus in de gaten houden ivm uitwerpselen.
dit kan nare gevolgen geven vooral in de zomer, want een vlieg denk dan van yes... en legt eitjes in je konijn ze reet.
en een konijn overleefd dat meestal niet.