In de Hirlam analyse voor 18UT vanavond zit de vore op de goede plek, maar in de prognose voor 0UT ligt hij nog op vrijwel dezelfde plaats. Op de satelliet animatie is te zien dat de vore in werkelijkheid echter al noordwaarts beweegt.
Op het Belgische weerbericht werd gezegd dat daar het koufront mogelijk op het juiste moment door zal komen voor zware buien, mijn ervaring is echter dat achter een convergentielijn de koudere lucht van relatief rustig de warme lucht verdrijft, ik blijf dus hopen op een gunstige timing van de vore maar maak we wat zorgen om de huidige verplaatsing.
Toch zijn enkele multicells mogelijk. Hierbij ontstaan er steeds nieuwe buien bij de al bestaande waardoor onweersbuien dus langer lijken te leven.
In de loop van de dag worden er dus vanuit het zuid-westen onweersbuien verwacht. Deze kunnen plaatselijk gepaard gaan met grote hagel (2-3cm), een flinke plens water en een significant aantal ontladingen.
De meeste kans op zware buien zijn op dit moment op een lijn van het zuid- richting oost. In deze gebieden is de timing beter omdat daar de temperaturen het best op kunnen lopen. Het is oppassen voor wateroverlast gezien de lage trek snelheid van de buien.
Storm Chaser Piet Berger
Maar hoop moeten we houden toch ?
Maar hoop moeten we houden toch ?
RUN thu-18Z (wetterzentrale) http://members.home.nl/weerlicht.boz/cape.htm (deze link maar, want de Cape kaarten van (juist) vrijdag 3 juli 18Z is niet opvraagbaar, wel van 12Z)
Op meteoalarm is Nederland nog steeds helemaal groen (3 juli, 01.00 uur)
Dan vertrouw ik toch liever op de radars en de voorspellingen van de 'amateurs', die hebben het vaker bij het rechte eind.
Kon wel eens een leuke vrijdag gaan worden, als ik het zo lees.
Veel plezier allemaal en voorzichtig!
25/26 mei de beste onweersdagen tot nu toe en het oosten heeft enkel wat geflits in de wolken gezien.. Ik vind dat jullie niet mogen klagen, aangezien er hier ook bijna niks is gebeurt.. alleen vorige week de 26e kregen we een leuke
Het zuiden/zuid-westen/zuidoosten heeft daarintegen elke keer de volle mep en mag zeker niet klagen
Het noorden is gewoon te zielig want die krijgen bijna nooit wat xD
weather without storms is no weather at all.
KNMI: In de middag en avond, met uitzondering van Zeeland, vanuit het zuidwesten flinke regen- en onweersbuien met kans op zware windstoten, snelheden tot 85 km/uur, overeenkomend met kracht 9 !
Ben benieuwd wat de ochtend zal brengen.
En nu kruip ik nog eventjes terug in bed.
Inmiddels lijkt de zon weer klaar te zijn om te beginnen met schijnen
:(.. En ik zat al op zo'n korte sluitertijd.. Wel mijn beste foto tot nu toe, volgende keer maar weer beter
*Ik zal morgen het forum beter doornemen, mezelf even voorstellen etc.* | Gewijzigd: 3 juli 2009, 06:04 uur, door Timmos
Inmiddels lijkt de zon weer klaar te zijn om te beginnen met schijnen
:(.. En ik zat al op zo'n korte sluitertijd.. Wel mijn beste foto tot nu toe, volgende keer maar weer beter
*Ik zal morgen het forum beter doornemen, mezelf even voorstellen etc.*
Ziet er goed uit joh..
iedereen blijft hoop houden voor het einde van deze dag (en de volgende en de volgende )
Nu wat mist bij de duinen en alweer behoorlijk warm en windstil.
Hoop op later op de dag weer wat, maar niet voor 14.00 aub........
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Keep on dreaming