Rode lijn is een trog.
Rode lijn met halve cirkels is een warmtefront
Rode lijn met aan weerskanten takken is een convergentielijn
Satrep kaarten geven een gewoon een rode lijn aan als zijnde conv.line
Maar ontopic nu
Ik las ook wel dat een vrijdag de temperatuur snel naar de 30 graden gaat oplopen en dat er in de middag fikse regen en onweersbuien voor gaan komen die ook wederom gepaard kunnen gaan met wateroverlast.
Het zwaartepunt lijkt nu over het midden-ZO Benelux te liggen. Eens zien wat de kaarten de komende uren uit de hoed toveren.
maar het zal me niks verbazen als er helemaal niks komt.
Van mij hoeft 25/26 mei niet te worden herhaald In assen hadden we alleen in de ochtend een buitje. Wel veel CG ontladingen, maar toch te weinig.... Dus van mij mag het wel iets meer.....
Maar de trekrichting zal ZW-NO zijn, ook gezien het gebied in Noord Frankrijk en BE dezelfde kant opgaat. Nu maar hopen op een flinke dynamiek en een leuke trigger...:) Spannend! | Gewijzigd: 1 juli 2009, 12:06 uur, door stratocumulus
Rode lijn met bolletjes: wartmtefront
Paarse lijn met driehoekjes en bolletjes: occlusie
Rood/Blauwe lijn met driehoekjes en bolletjes: stationair front
Dichte driehoekjes/bolletjes geven een front aan de grond aan, open symbolen worden voor fronten op hoogte gebruikt.
Dan de lijnen... ik kan er zo niet een duidelijke lijst van vinden, ik vermoed dat het om het volgende gaat:
Blauwe lijn: bovenlucht trog
Een trog is een gebied waar de luchtdruk relatief laag is, te herkennen aan bulten op de isobaren (dus eigenlijk isoblaren ) Lage druk op hoogte bevordert het stijgen van lucht vanaf de grond. Een bovenlucht trog kan op die manier buien triggeren.
De rode lijnen zijn wat lastiger. Volgens mij wordt een rode lijn gebruikt om een trog, dus relatief lage druk, aan de grond weer te geven. Dit ontstaat bijvoorbeeld doordat de lucht plaatselijk meer opwarmt en gaat stijgen. Dit wordt ook een thermische vore genoemd. De lage druk in de vore wordt opgevuld door dat lucht van alle kanten vanaf de grond toestroomd, waardoor er convergentie ontstaat.
Rode lijn: thermische vore
Rode lijn met 'veertjes': convergentie lijn
Maar deze laatsten weet ik dus niet 100% zeker.
Timing... dat gaat de sleutel worden. Hoe laat komt de convergentielijn over en hoe valt het samen met de dynamiek.
(Plaatje hierboven zou wel redelijk gunstig zijn. De lijn om 2 uur's middags in het ZW)
Daniel | Gewijzigd: 1 juli 2009, 12:48 uur, door KnightDoppler
Een lekker lijn die over het hele land trekt.
Niet zoals afgelopen dagen waarbij je nooit weet wat er gaat gebeuren en alleen een aantal plaatsen iets krijgt met stilstaande buien.
Nee. Doe mij maar een bewegende buienlijn van ZW naar NO zodat iedereen wat krijgt.
Ik heb de afgelopen dagen ook niet eens het onweer gevolgd omdat dat soort onweer niks aan is.
Ik volg liever onweer op de minuut die in een bewegende lijn gaat. | Gewijzigd: 1 juli 2009, 13:27 uur, door Mark-Emmen