Voor donderdag 2 juli is er in de hoofdrun van GFS12 al potentiele onstabiliteit te vinden, maar er wordt nauwelijks neerslag bij berekend.
Vrijdag 3 juli is dat anders, Cape en LI slaan flink uit in een tong met zeer warme, vochtige lucht. Wat wel direct opvalt zijn de dauwpunten die tot 23 graden lopen. Dat is wel erg optimistisch en mogelijk overschat waardoor Cape en LI ook overschat zijn.
Ook zaterdag 4 juli is mogelijk interessant, maar zover weg dat ik er niks verder over zeg. Dit gaat nog te veel zwabberen.
Over het algemeen lijkt de dynamiek een stuk beter dan de afgelopen tijd, er is een jetstreak in de buurt die nog niet echt optimaal ligt, maar ook dat kan nog schuiven.
Veel hangt in deze situaties af van de timing: spetterend onweer boven NL, of wordt het DLD? Of, zoals helaas ook wel eens gebeurt... wordt de warmte zonder geknal verdreven?
Daniel
Maar het is al over 2 dagen he dus niet echt ver weg maar runz kunnen wel veranderen Ik hoop niet dat dat gebied naar het oosten trekt .
Maar waar zitten van die kaarten van de Benelux ? | Gewijzigd: 30 juni 2009, 22:02 uur, door Robin B
http://members.home.nl/weerlicht.boz/cape.htm
Laten we het maar eens in de gaten gaan houden omdat een overlapping van onstabiliteit en voldoende dynamiek niet ver van elkaar liggen!
In eerste instantie is er vandaag en morgen kans op wat surface based buien, maar schieten slechts door tot zo'n 4 a 5 kilometer, wat de kans op onweer gering maakt (maar niet geheel uitgesloten). Deze kans is overigens vooral weg gelegd voor de zuidoostelijke regio.
Als dat zo is, dan betekent dat een lijn waar een extreem lage druk heerst? of zie ik dat verkeerd?
Jan van Ooijen heeft dat afgelopen week mooi uitgelegd dus ff opzoeken voor de exacte info
De rode lijn is een aanduiding voor een warmtefront en de blauwe een koudefront een eventuele paarse is een convergentielijn.
(zo was het toch Jan? )