Hier kunt u de komende dagen lezen of we deze week een echte hittegolf weten te halen of niet.
Een uitleg met daarin de criteria voor een hittegolf kunt u hier lezen.
Landelijk
De kans op landelijke hittegolf is vrij klein. In De Bilt halen we wel 5 dagen met meer dan 25 graden, maar het 3 maal boven de 30 criterium wordt een lastig verhaal. Waarschijnlijk zit een 30+'er er alleen vrijdag in en heel misschien ook donderdag. Een 3e lijkt vrijwel onmogelijk.
Lokaal
Het (zuid)oosten heeft betere kansen. In bijvoorbeeld Venlo wordt momenteel 29 graden verwacht voor woensdag, 30 voor donderdag en 32 op vrijdag. Op dit moment is de verwachting voor zaterdag 'slechts' 27 graden. Dit alles zou net geen hittegolf opleveren, maar misschien halen we woensdag stiekem net al 30 graden of wordt zaterdag de hitte iets langzamer verdreven, zodat het criterium 3x 30 wel wordt gehaald.
©Weeronline
hier momenteel 31 graden in de schaduw !!! ik werk de hele dag in de zon en dat is momenteel geen pretje in je brandvertragende overall !!!
wou dat hun schaduwtemperatuur met deze hete dagen ook hier zo was!!!
Ruk.
En we zullen steeds meer gaan zien dat temperaturen en neerslag sterk verschilt in ons land. dat zie je nu al weer in neerslag. het is hier in oost groningen kurk droog.
Dus die hitte golf term. bepaal ik voor mij zelf als het hier 3 dagen 30 gr of meer is geweest. wat er tweehonderd kilometer aan weer is merk ik niets van. De Bilt lijkt wel heilig als je dat zo bekijkt.
Ook de weer profeten op radio en tv. zitten er vaak meters naast en bestempelen het noorden vaak met slechtere weer. in tegendeel is het hier vaak dan droger en zonniger dan in derest van nederland.
Grtz/Wglr.
Maar regionaal denk ik wel.
Sluit me hier bij aan! Vandaag was max 28.8 hierzo.
Even op rij-tje gezet de temps die wij in arnhem hebben gehaald tot toe met deze zomerse periode:
Dag Datum Max. temp.
wo 24 juni 26.2
Do 25 juni 27.2
Vr 26 juni 26.4
Za 27 juni 26.1
Zo 28 juni 25.7
Ma 29 juni 28.8
Verwachting
Di 28
Wo 28
do 30
vr 31
Za ? tja dat word lastig. Elke run anders, komt onweer later dan halen we 30 makkelijk. Komt het vroeg dan word het max met 25 a 26 | Gewijzigd: 29 juni 2009, 18:55 uur, door maarten89
Toch denk ik wel dat we een paar dagen een 30 graden kunnen noteren, maar een hittegolf vind ik te voorbarig. Daarvoor vind ik de temperatuurvooruitzichten toch even te dicht bij de 29 graden zitten, i.p.v. bijvoorbeeld 33 graden.
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21