Ik bezit een Canon Powershot G10, hiermee kan ik in principe alles instellen wat ingesteld kan worden volgens mij, een erg leuk cameraatje maar ik heb nog niet veel verstand van de instellingen
Alvast bedankt voor de hulp.
Je moet je ISO zo laag mogelijk zetten, want dan heb je minimale ruis.
Dan zet je je disfragma zo klein mogelijk. Dan komt er goed licht binnen, maar overdag moet je deze zo groot moglijk zetten, want anders heb je snel overbelichting.
Lichtmeting op matrix, en scherpstellen op oneindig.
Je sluiterstijd is handig om op BULB te zetten, dan bislis je zelf de sluitertijd.
Als er dan een blijsem geweest is ken je je knop loslaten.
En ik zou wel een statief gebruiken.
Groet, Simon
edit
Hier bijv: http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...weer+fotografie | Gewijzigd: 27 juni 2009, 20:18 uur, door Martijn
ik heb mijn camera nu zo ingesteld dat hij op 15" staat qua sluitertijd en de diafragma kan maximaal op f8.0
dus daarmee zou ik t moeten kunnen redden? en dan zonder flits uiteraard.
laatste vraag, is het ook een probleem als er een statisch licht (bv een lantaarnpaal) in de buurt staat?
nogmaals bedankt.
Het beste voor een bliksem is, helemaal donker.
Maar krijg je de instelling niet lager dan f8.0? hoe lager hoe beter he in het donker.
Want anders is je bliksem een beetje zwakjes op de foto.
Tenminste, dat is mijn ervaring.
Gr, Simon
ik heb mijn camera nu zo ingesteld dat hij op 15" staat qua sluitertijd en de diafragma kan maximaal op f8.0
dus daarmee zou ik t moeten kunnen redden? en dan zonder flits uiteraard.
laatste vraag, is het ook een probleem als er een statisch licht (bv een lantaarnpaal) in de buurt staat?
nogmaals bedankt.
Stef,
Lantaarnpalen kunnen reflecties gaan geven in de lens.
maar dit ligt eraan wat voor lens je gebruikt en hoever je van de lantaarnpalen vandaan bent
Het beste voor een bliksem is, helemaal donker.
Maar krijg je de instelling niet lager dan f8.0? hoe lager hoe beter he in het donker.
Want anders is je bliksem een beetje zwakjes op de foto.
Tenminste, dat is mijn ervaring.
Gr, Simon
lager? hoe hoger hoe kleiner toch?
Lantaarnpalen kunnen reflecties gaan geven in de lens.
maar dit ligt eraan wat voor lens je gebruikt en hoever je van de lantaarnpalen vandaan bent
eeh, nou ja, hij zal niet direct in beeld staan, hij staat schuinrechts tov mijn camera, aan de overkant van de straat, ik schat n meter of 10-15 van mij vandaan.
misschien kan ik tussen de camera en het licht van de lantaarnpaal nog een plaat zetten of n gordijn schuiven ofzo.
ik moet m'n camera sowiezo wat naar boven richten anders zie je alleen maar bomen
hoe lager het getal hoe groter je diafragma is.
voor de duidelijkheid