30 juni 2009, 16:24 uur | Bericht
Citaat van Kevin, zaterdag 27 juni 2009, 18:23 uur
Allereerst is het belangrijk dat je een statief gebruikt. Neem 3 foto's dan (de standaardregel he, je kunt bijvoorbeeld ook 6 dezelfde nemen) precies dezelfde foto's. Vandaar je statief. 1 onderbelicht (ik koos voor 2 stops) 1 normaal belicht en 1 overbelicht. (voor mij 2 stops weer). Dit resulteerde bij mij in de sluitertijden: 2,5sec. 10sec en 30sec. Daarna ga je met een programma aan de slag. Ikzelf ken alleen photomatix Pro. Deze gebruik ik ook. Je laad je 3 foto's in en dan gaat hij een foto van samensmelten. In 1e instantie zie je een donkere rare contrastrijke foto. Dus je gaat dan aan tonemapping doen, dat kan allemaal via dat programma. Met de tonemapping kun je de standaardveranderingen nemen of het HDR gehalte hoger laten uitkomen. Je kunt de shadows en highlights en nog veel meer mee veranderen. Een soort mini photoshop dus al gebruik ik zelf gewoon liever photoshop daarvoor.
En dan heb je een HDR'tje. Maar zorg dat je basis goed is. Een statief, geen trilling!! en 3 identieke foto's maar anders belicht.
bedankt voor de uitleg, 'k ben er zelf nog maar kort mee bezig maar vind het een toevoeging aan de fotografie in het algemeen, mits goed gebruikt zoals jou foto!