en volgens sat 24 ook het ontstaan van culiforme bewolking .
dus even goed in de gaten houden .
mvg jeetje | Gewijzigd: 27 juni 2009, 13:57 uur, door jeetje23
En met die lijn ver uit de buurt, zie ik het weer somber in voor het noorden... Is wel erg vaak zo, toch maar 'ns verhuizen
Lijkt me een goeie trigger voor fikse buien straks hier in het midden van het land.
Ik wacht vol spanning af.
Echt weer zo'n dag waarop ik zit te popelen en de lucht en buienradar in de gaten te houden. Heerlijk dat ik nu dit liefhebbersforum heb ontdekt! Dé bron voor info en kennis!
Hier is het al niet meer mistig maar nog wel bewolkt, 22 graden nu en een zachte wind.
VOelt niet echt heel benauwd, das jammer, missen we straks de onweders nog.......
Maar wie weet komt de zon zo nog door en kan zich mischien nog het een en ander ontwikkelen......
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Nu ik dit schrijf vallen ook de eerste dikke druppels, maar ik heb het idee dat het 'leukste' weer langs ons heen gaan.
Gelukkig is de dag nog niet
HIRLAM heeft de positie nu vrij aardig te pakken, is iets te snel met ontwikkelen van buien. Voornamelijk bij de convergentielijn, en ten noordoosten daarvan later vanmiddag en vanavond (meer geïsoleerd). Vandaag bij thermische vore meer georganiseerde convectie en zwaardere onweersbuien met lokaal hagel en vrij veel neerslag (10-20 mm), lokaal mogelijk meer dan 30mm. De INDEC-kaartjes komen voor zaterdagmiddag nabij de thermische vore met kansen van 20-25% op > 200 ontladingen per 5 minuten. Is erg afhankelijk van waar convectietemperatuur bereikt en overschreden wordt. Belangrijk aandachtspunt, nowcasting! Het oosten lijkt nu het snelst op te warmen gezien de waarnemingen en enkele opklaringen die binnentrekken. Positie van neerslag komt goed overeen met UKMO, ECMWF iets te zuidwestelijk gezien actuele ontwikkelingen. We volgen HIRLAM, maar niet te deterministisch!
Wil de noorderlingen niet blij maken met een dooie mus, maar ik heb de hoop nog niet opgegeven | Gewijzigd: 27 juni 2009, 16:32 uur, door Skroei
Wil de noorderlingen niet blij maken met een dooie mus, maar ik heb de hoop nog niet opgegeven
Buienradar is soms overbelast denk, geen weergave van bliksem 'icoon' o pde radar. Is er nog een andere goede radar?