Vanaf morgen neemt de kans op onweer duidelijk toe.
De CAPE (potentiële convectieve energie) loopt rond het weekend plaatselijk op tot 1000 tot 2000 J/kg.
Hierbij zien we dat de onstabiliteit ook nog eens goed oploopt bij een LI (lift index) van rond de -6 en een KO index van -10.
Convectie kan ook gemakkelijk op gang komen door slechts een zwakke CAP.
Het ontbreken van een goede CAP is echter niet echt gunstig.
Heel beknopt kan men stellen dat als de CAP de ontwikkeling van buien tegen kan houden tot het einde van de dag, de buien meestal zwaarder uitpakken omdat de energie zich dan gedurende de dag kan opbouwen en dan explosiever vrij kan komen.
Vrijdag kunnen de eerste buien de Benelux gaan aandoen, maar de beste kans is op zaterdag en zondag. We hebben dan te maken met een convergentie lijn die voor extra activatie van buien kan zorgen.
Het is uiteraard goed mogelijk dat enkele van deze buien best zwaar kunnen zijn en gepaard gaan met hagel en windstoten. bij deze waarden zijn zogenaamde pulse-storms mogelijk. Mede door de lage treksnelheid van de buien kan er ook plaatselijk wateroverlast zijn!
Ook een significant aantal ontladingen zijn mogelijk wat weer fijn is voor de bliksem fotograaf!
Dynamisch gezien valt er niet veel te beleven.
De shear valt erg tegen, alsmede andere dynamische factoren.
Hierdoor zal ontwikkeling van bv. supercellen squall-line's en MCS's vrijwel uitgesloten zijn.
Storm Chasing & Photography
Op basis van de GFS 06z run van vandaag kan het volgende week weleens in een groot deel van het land over de 30 graden gaan en vanaf vandaag is er een week lang kans op onweer met vooral zaterdag en maandag zie ik de grootste kansen.
Zaterdag zit ik in Belgisch Limburg/Noord Brabant/Limburg dus het kan voor mij weleens interessant worden
Effe afwachten nog maar deze combinatie van hitte en kans op forse onweersbuien gaan ons leuke dingen bezorgen
Vrijdag: In het oosten kans op een enkele onweersbui.
Zaterdag: In een groot deel van het land kans op onweer, vooral in het oosten kans op forse onweersbuien.
Zondag: Vooral in het zuiden en oosten kans op onweersbuien.
Maandag: Kans op onweersbuien in Z en O vooral.
Kwijl!
Hopelijk zitten wij er een keer vol in, ipv het westen, van 25/26 mei bijna niks meegehad behalve wat flitsjes in de wolken.. zelfs geen donder!
Nu toch wel ff de camera van m'n zusje te pakken zien te krijgen en proberen wat mooie plaatjes te schieten
Hopelijk zitten wij er een keer vol in, ipv het westen, van 25/26 mei bijna niks meegehad behalve wat flitsjes in de wolken.. zelfs geen donder!
Nu toch wel ff de camera van m'n zusje te pakken zien te krijgen en proberen wat mooie plaatjes te schieten
Misschien toch nog een 'suprise' voor me verjaardag zondag?
Ik ga naar Berlijn, maar lijk nu redelkijk in de prijzen te gaan vallen, aangezien de buien van komende zaterdag waar jullie het over hebben juist vanuit het oosten komen (Polen met name). Gelukkig heb ik vandaag in Berlijn vrij en ook de avond, dus wie weet wat ik ga meemaken!
Lekker hoor | Gewijzigd: 26 juni 2009, 12:29 uur, door Skroei
Daar ga ik dus heen, het onweer wat vanuit het zuiden op zou komen ga ik dus missen. Zul je zien dat dit natuurlijk de eerste voltreffer wordt van deze zomer in Tilburg, achja. Een verfrissend buitje op Awakenings in Spaarnwoude kan ook geen kwaad.
Morgen vooral onweer in binnenland en (noord)oosten vh land (70%). Kustprovincies, ZH-NH 50%. Wind draaiend van Variabel/Noordoost naar Noord/noordwest tot noord. Kracht 3/4. Temp. 23 a 24 graden. En zondag 28/06........ ben ik JARIG en houd t dan hopelijk droog met de BBQ! | Gewijzigd: 26 juni 2009, 13:25 uur, door wetboy
Nu weten we dat je jarig bent en gaan BBQen;)
1 keer is genoeg
Rond 2 uur lokale tijd vannacht ligt de lijn tegen de zuid grens van Nederland:
Rond 14 uur hangt hij nogsteeds in het zuiden:
En ook op zondag is het nauwelijks verschoven:
In combinatie met de hogere druk in het noorden en de NW stroming op 500mb lijkt het zwaarte punt van de buien wel eens in de ZW helft van het land te kunnen vallen. Vergelijk het met wat er nu in N Frankrijk gebeurt, maar dan wat noordelijker.
Daniel