Heb jij wel goed naar de titel van het topic gekeken???? Dat geeft aan onweerkansen. Maar waarom altijd van die negatieve berichten van jou kant uit?? Of heb je iets te verbergen
Vorige keer bleef het hier beperkt tot één stevige bui in de nacht, dus wat meer is van harte welkom.
Maar zo denkt iedereen hier erover denk ik.
In ieder geval leuk om het allemaal weer te volgen. | Gewijzigd: 24 juni 2009, 11:38 uur, door madeagle1
http://www.stormjagers.nl/soundings/indices.html
lees dit maar eens door, hopelijk hebbie er wat aan.
Ruk.
Voor mij ook graag en kan iemand mij een link aanwijzen waar al die andere termen die hier steeds genoemd worden uitgelegd worden? Ik heb deze site al een beetje doorzocht, maar kom niet heel veel verder. Eigenlijk wil ik heel graag alles tot me nemen op het gebied van onweersvoorspellingen (zelf een beetje kunnen voorspellen en de boel kan voorzien), dus als iemand mij in de goede richting zou willen duwen, heel graag.
Alvast bedankt voor de moeite.
En verder inderdaad maar afwachten. Mijn vriendin zegt inmiddels al standaard "Ga er nou niet op zitten hopen, het valt zo vaak tegen!" EN ze heeft gelijk, maar na 25 mei wil ik alles geloven. | Gewijzigd: 24 juni 2009, 09:00 uur, door cram
Vandaag bijvoorbeeld, is er een stevige CAP en er is doorgaans geen trigger. Er gebeurd dus niks! Bij dagen met 30 graden of hoger kan de CAPE oplopen tot ruim 3000 J/Kg. Dan zou je hele zware onweersbuien krijgen zou je denken. Mooi niet! Wanneer er een stevige CAP aanwezig is, en er is geen trigger.. dan verloopt de dag zonnig, wam en droog.
een CAP wil eigenlijk zeggen, een warme luchtlaag in de koude bovenlucht. Een voorbeeld:
Een pakketje warme lucht stijgt in rap tempo omhoog. Alles gaat goed, totdat we de CAP (de warme luchtlaag) tegenkomen. Het temperatuur verschil tussen de luchtlaag en het pakketje lucht word weer klein, en daardoor zal het pakketje lucht minder snel stijgen, waardoor een cumulus wolk niet kan doorzetten.
Of had ik dan gewoon vroeger Meteologie moeten kiezen als vak? Zoniet, kan iemand mij dan helpen aan de sites of boeken waar ik dat soort dingen uit/van kan leren? Ben voornamelijk geinteresseerd in onweer en alles wat daaraan vooraf gaat natuurlijk. Thanx!
Vandaag bijvoorbeeld, is er een stevige CAP en er is doorgaans geen trigger. Er gebeurd dus niks! Bij dagen met 30 graden of hoger kan de CAPE oplopen tot ruim 3000 J/Kg. Dan zou je hele zware onweersbuien krijgen zou je denken. Mooi niet! Wanneer er een stevige CAP aanwezig is, en er is geen trigger.. dan verloopt de dag zonnig, wam en droog.
een CAP wil eigenlijk zeggen, een warme luchtlaag in de koude bovenlucht. Een voorbeeld:
Een pakketje warme lucht stijgt in rap tempo omhoog. Alles gaat goed, totdat we de CAP (de warme luchtlaag) tegenkomen. Het temperatuur verschil tussen de luchtlaag en het pakketje lucht word weer klein, en daardoor zal het pakketje lucht minder snel stijgen, waardoor een cumulus wolk niet kan doorzetten.
Nu wat duidelijker geworden voor mij .... want ik heb er weinig kaas van gegeten, thankx