Snap niet waar iedereen zich druk om maakt. Een kinetische bom wat hun gebruiken penetreert zich iets in de bodem van de maan en explodeert dan.
Je kan je eerder druk maken om een Solar Storm dan om een klein bommetje op de maan.
snap wel dat het bij de "vooruitgang" hoort maar hebben "we" inmddels al niet genoeg schade aan onze eigen planeet toegebracht dat we ook aan de volgende moeten gaan beginnen?
het zal allemaal wel tot in den treure doorberekend zijn of het kwaad kan voor ons hier maar is de maan ons eigendom dat we daar zomaar van alles mee uit kunnen spoken???
maar dat is mijn persoonlijke mening en ik realiseer me ook maar al te goed dat we een heleboel "troep" al naar boven geschoten hebben waardoor mijn leven hier een stuk makkelijker is en we een heleboel meer weten over wat er om ons heen gebeurd en hier op onze eigen planeet... maar houd dat ook ergens op?
Enkele weken geleden toonde het wetenschappelijke team van de vroegere Europese maansonde SMART-1 een archieffoto van de maankrater Cabeus-A. Deze krater was tot voor kort aangewezen als de inslagplek van de Amerikaanse maansonde LCROSS, maar inmiddels heeft deze een ander doelwit gekregen: de krater Cabeus (zonder A).
Ook de bodem van Cabeus bevindt zich, als gevolg van de ligging nabij de zuidpool van de maan, permanent in de schaduw.
En ook Cabeus is enkele jaren geleden gefotografeerd door de AMIE-camera aan boord van SMART-1. Hierdoor kan nu ook een foto van de nieuwe inslagplek worden getoond. De inslag van LCROSS, die op 9 oktober plaatsvindt, zal worden benut om de ijskoude kraterbodem te onderzoeken op de aanwezigheid van bevroren water. Feitelijk is sprake van een dubbele inslag, want LCROSS laat eerst nog de bovenste trap van zijn Centaur draagraket op de maan neerploffen.
De pluim van materie die daarbij wordt opgeworpen, zal onderzocht worden met instrumenten op aarde en in de ruimte.
© astronieuws.nl
De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA voert vrijdag een spectaculaire actie uit. Met enorme snelheid worden een draagraket en een sonde op het oppervlak van de maan afgeschoten.
In de stofwolken hopen wetenschappers sporen van water en ijs te vinden, van levensbelang voor een eventuele kolonisatie van de maan. De missie begon in juni, toen de NASA twee maansatellieten lanceerde. Een van de twee, de LRO, brengt momenteel het oppervlak van de maan nauwkeurig in kaart. De tweede satelliet, de Lcross, is betrokken bij het experiment van vrijdag.
Nutteloos
De inslagen vinden plaats rond 13.30 uur Nederlandse tijd. Als eerste stap wordt de verder nutteloos geworden draagraket die de LRO en de Lcross naar de maan heeft gebracht, afgeschoten op een krater bij de zuidpool van de maan. Door de botsing ontstaat een metersdiepe krater in het maanoppervlak. Alles wat zich op en onder de grond bevindt, wordt opgeworpen in een ongeveer 10 kilometer hoge stofwolk, zo is de verwachting. Daar vliegt de Lcross doorheen. Voordat de satelliet vier minuten later zelf inslaat, moet de sonde gegevens over de samenstelling van de stofwolk terugsturen naar de aarde.
©AD
en veeeeeel meer.
Ruk.
Hey Fap, waarom inloggen? Volgens mij kun je het ook gewoon rechtstreeks zien op http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html toch?
Fap ????
ik kreeg geen beeld , wel nadat ik me netjes had aangemeld !!??
ach , loopt hun leden aantal ook eens op !!
Ruk.
De NASA heeft een raket op een maankrater laten inslaan met een snelheid van 9.000 kilometer per uur. De inslag zorgt voor een regen van maanpuin, die wordt geanalyseerd door een andere satelliet die de raket volgt. De satelliet stuurt nu met een kleurencamera beelden van de inslag en het puin door naar de aarde, en speurt ook naar ijs en dus water tussen de opvliegende stukken.
©Hln | Gewijzigd: 12 juni 2017, 16:35 uur, door Joyce.s
de inslag mag wel geslaagd zijn maar het verzamelen van de data niet en dat was toch de bedoeling.
Inslag LCROSS niet gezien vanaf de aarde
De inslag van de Amerikaanse ruimtesonde LCROSS en zijn rakettrap, bij de zuidpool van de maan, is een beetje met een sisser afgelopen.
Uit telemetrische gegevens blijkt dat de beide projectielen inderdaad dichtbij de vooraf berekende locatie zijn terechtgekomen.
Maar telescopen in de VS en op Hawaï hebben geen glimp van een inslagpluim kunnen opvangen.
Of de instrumenten van LCROSS wel iets hebben kunnen registreren van de inslaande Centaur-rakettrap, zal mogelijk later vandaag bekend worden.
© astronieuws.nl
de kop vind ik niet terecht.
kwa nieuwswaardig misschien zou ik zeggen, maar wetenschappelijk een blunder denk ik zomaar