Morgen (dinsdag) neemt de kans op onweer weer toe. Achter de occlusie welken vannacht over ons land trekt, neemt de onstabiliteit morgen in de loop van de dag toe. De CAPE loopt op tot rond 500-800 J/kg met een LI van -4. We zien tevens dat richting de avond de dynamiek toeneemt.
De shear is matig, maar de overlapping van onstabiliteit en dynamiek is niet echt optimaal. Op het moment van de meeste onstabiliteit is de shear nog gering en als deze dan toeneemt lijkt de onstabiliteit weer af te nemen.
Toch suggereren de modellen in de middag van uit het ZW een buienlijn die richting het oosten trekt. Hier zit op dat moment nog de meeste onstabiliteit en neemt ook de dynamiek toe. Het kan net genoeg zijn om enkele dynamische cellen te creëren die pittig kunnen uitpakken.
Ik verwacht morgen de beste kans op onweer voor het oosten en zuidoosten van de Benelux omdat daar de omstandigheden het gunstigste zijn. Deze buien kunnen enige organisatie vertonen en mogelijk pittig uitpakken. Bij deze buien zijn windstoten en kleine hagel mogelijk en toch wel een significant aantal ontladingen.
Deze verwachting word later mogelijk aangepast als alle details omtrent de situatie duidelijker worden.
©Piet Berger stormchaser
ik de loop van de dag een trog die doorheen ons land trekt en vooral vanaf het midden van het land richting het oosten zuidoosten voor onweer kan gaan zorgen.
De dynamiek is dan wel wat minder op de nieuwe kaarten, maar toch hou ik me vast aan mijn eerdere voorspelling.
we houden het erop dat enkele cellen wat meer organisatie kunnen vertonen (al is dat niet echt duidelijk) en gepaard kunnen gaan met hagel (forse) windstoten en een significant aantal ontladingen.
ik de loop van de dag een trog die doorheen ons land trekt en vooral vanaf het midden van het land richting het oosten zuidoosten voor onweer kan gaan zorgen.
De dynamiek is dan wel wat minder op de nieuwe kaarten, maar toch hou ik me vast aan mijn eerdere voorspelling.
we houden het erop dat enkele cellen wat meer organisatie kunnen vertonen (al is dat niet echt duidelijk) en gepaard kunnen gaan met hagel (forse) windstoten en een significant aantal ontladingen.
Juist Piet dat is een goede instelling
Een uitgestrekte trog over de Oceaan en Europa zorgt voor een wisselvallig weertype. Een zich daarin bevindende kortgolvige trog trekt vannacht en dinsdag over onze regio. daaraan gekoppeld zijn enkele frontale systemen, waarbij de occlusie van een frontale depressie vannacht overtrekt. Daarachter komen we terecht in diep onstabiele lucht met enkele buienlijnen.
Over FR bevinden zich momenteel enkele actieve buienlijnen (incl KF) maar deze actieve segmenten trekken naar het ENE en bereiken ons niet. Het is de verwachting dat de OCCL bij ons minder intens zal zijn al een donderslag op het front mijns inziens perfect mogelijk (SI rond +1 en KO rond –3). Bovendien bevinden wij ons dan in de LU van een actieve jetstreak.
Dinsdag overdag komen we terecht in diep onstabiele lucht bij de trog. Evenwel ontbreken dan dynamische factoren want de jet trekt weg en we komen dieper in de trog te zitten. M.a.w, de kansen op onweer nemen morgen overdag sterk toe (>80%) maar de kans op severe convection blijft beperkt (zowel diepe als ondiepe shear is eerder beperkt). Door de mogelijke buientoppen van rond 9-10 km (er is flink wat onstabiliteit in de subpolaire lucht en bij voldoende opklaringen warmt het nog aardig op tot 18° in de namiddag) kunnen de buien elektrisch wel vrij actief zijn en is hagel tot 1-2cm mogelijk. Aan supercells en andere varianten wordt niet meteen gedacht.
Samenvatting:
Dinsdag grote kans op onweer, weinig kansen op severe convection maar wel mogelijk beperkte hagel.
©Donderkopsite
'De CAPE loopt op tot rond 500-800 J/kg met een LI van -4. We zien tevens dat richting de avond de dynamiek toeneemt.'
Ik ben nieuw op deze site. Wat betekend dit allemaal? Waar staat CAPE voor? en is 500-800J/KG (ik neem aan dat dit over energie gaat). En waar staat LI voor? is -4 een opmerkelijke waarde? En hoe kunnen deze eerdergenoemde waarden voorspeld worden?
Alvast bedankt!
Thomas
Morgen (dinsdag) neemt de kans op onweer weer toe. Achter de occlusie welken vannacht over ons land trekt, neemt de onstabiliteit morgen in de loop van de dag toe. De CAPE loopt op tot rond 500-800 J/kg met een LI van -4. Meerdere indices laten zien dat onweer morgen goed mogelijk is.
De shear valt tegen, de overlapping van onstabiliteit en dynamiek is niet echt optimaal. Op het moment van de meeste shear (vannacht) is de onstabiliteit nog gering en als deze dan toeneemt lijkt de shear weer af te nemen.
Toch suggereren de modellen van uit het zuidwesten een trog (buienlijn) die richting het oosten trekt. Hier zit op dat moment nog de meeste onstabiliteit. Het kan allemaal net genoeg zijn om enkele cellen te creëren die pittig kunnen uitpakken. Echter zien we in tegenstelling tot eerdere runs dat de shear er tegen valt wat de kans op randverschijnselen kleiner maakt.
Ik verwacht morgen de beste kans op onweer voor het oosten en zuidoosten van de Benelux omdat daar de omstandigheden het gunstigste zijn. Sommige van deze buien kunnen mogelijk pittig uitpakken. Bij deze buien zijn windstoten en hagel mogelijk en toch wel een significant aantal ontladingen (wolkentoppen 10-11km).
Deze verwachting word later mogelijk aangepast als alle details omtrent de situatie veranderen.
Storm Chaser Piet Berger