Aan het begin van de middag was het opgewarmd tot 25 gr. Op de radar zag ik dat er een onweersfront over de Ardennen richting Nederlands Limburg en Duitsland trok. Daar ben ik naartoe gegaan en het dreef ons Duitsland in tot in de buurt van Titz/Jolich. De zwaarste onweerskern trok wel te ver ZO-waarts langs. Wij zaten aan de NW-kant waar we om de 3-5 minuten een ontlading konden waarnemen. Een CG sloeg 6x op dezelfde plek in en in een serie waren er soms wel 2 CG en 3 CC te zien. De donders waren al lekker. Het regende matig en de wind draaide van een koude ZW-ter naar een warme NO-ter. Om 17.40 begon de bui weer te verzwakken dus toen zijn we terug naar NL gekeerd. Avonds vertrokken we weer naar Zuid-Holland, na 20 min onderweg te zijn werd ik geseind dat ik snel naar ZH moest komen.
Ter hoogte van Breda rond 21.00 zagen we een enorme paddenstoel wolk, omdat die naar het NO ging en wij naar het N konden we hem mooi voorblijven. Ter hoogte van Hoogvliet konden we de shelf cloud zien opdoemen. Vlak daarna namen we het eerste onweer waar en op de A20 richting het Westland konden we een paar mooie pics van de shelf cloud maken.
We reden de bui in en het begon enorm te waaien, we werden eerst gepluisjesstraald en daarna bekogeld door takken, een vloog hard tegen de voorruit aan en deed ons behoorlijk schrikken. We moesten ook uitwijken voor takken die op de weg terecht waren gekomen. Het onweer werd heviger en opmegeefment begon het heel hard te regenen.
De chase bracht ons in Den Haag waar het een enorm waterballet was en we konden mooie bliksems waarnemen. Het was 22.15 en dus laat geworden en we besloten dus de bui te laten voor wat het was, het bleek achteraf een goede beslissing.
Ik was om 23.00 thuis en toen bleek de volgende onweersbui te activeren voor mijn deur. Gevolg was dat ik mooie bliksems kon filmen en genieten van een ware lichtshow met donderspectakel.
Ik filmde door tot het einde van de bui maar slapen? Echt niet! Door de steeds nieuwe aangroei was het regelmatig 'FLITS BOEM'. De CG+ kwam er ook bij die op 2-3 km afstand insloeg en deed het huis enorm schudden. Ik was een beetje bang. Af en toe kwam er ook weer een pit met veel regen en onweer overdrijven. Om 01.40 sloeg de bliksem recht voor de camera in met een zeer mooie donder.
Om 04.00 kwam de hevigste onweersbui langs met windstoten van 25 m/s en heel veel regen. De frequentie van het onweer viel op, tot 70 ontladingen per minuut, zwaar onweer!
Om 05.45 trok het onweer eindelijk weg en kon ik nog effe slapen. Op dinsdag 26 mei heb ik niet veel meer gedaan omdat ik erg moe was van de onweersnacht die ik niet snel zal vergeten! Voor mij was zo'n hevig onweer sinds 25-6-2005 niet meer voorgekomen.
Je hebt zo te horen een lekker avontuur beleefd op je eerste chase.
Ik denk dat iedereen de volgende dag best wel moe was. Dat kon ik in ieder geval merken onderweg in de trein. Zo'n beetje alle passagiers hadden dikke wallen onder de ogen