Nu al in een week 3 tornado's in Europa!
Duurt niet lang meer voor er hier eentje touchdown maakt.
Ik weet zeker, en dat dacht ik al in de winter, dat er deze zomer een tornado in Nederland gaat komen.
Daar hou ik me nog steeds aan.
Zeker 28 mensen zijn gewond geraakt door een tornado die zaterdag delen van het noordoosten van Italië teisterde. Ongeveer tweehonderd mensen zijn dakloos geworden, omdat door het noodweer schade aan hun huizen ontstond. Dat hebben Italiaanse media zondag gemeld. Van veel huizen waaiden de daken af. Andere panden werden door omvallende bomen zwaar beschadigd.
In de provincie Vicenza ontstond zware schade door een hagelbui. Volgens Italiaanse media leek het of er een ,,bomaanslag was gepleegd''.
©De Pers
Anderzijds, het is wel heel vreemd, al die tornado meldingen in Europa. Maar het kan en het zal in het verleden ook wel voorgevallen zijn. Je moet maar de juiste weersomstandigheden hebben.
In de jaren '80 hadden we strenge winters en sprak men van een nieuwe ijstijd die op komst was, enkele jaren terug droomde men al van Spaanse costa's aan de Belgische kust, en vorige winter dan?
Mocht het hier in Nederland gebeuren (een tornado EF2) zal het KNMI en de regering het ook herkennen als een ramp. Rampen worden volledig vergoed in Nederland
Net als vele anderen hier zou ik er ook graag één willen zien in Nederland, het lijkt me fantastisch om dat van een afstandje mee te kunnen maken, die spanning, die dynamiek, wauw. Uiteraard hoop ik op geen gewonden dan en schade e.d. (moet je er toch even bij zeggen he!)
'Regelmatig' zie ik van die wolkenpartijen waarvan ik denk; 'Nou, wie weet!'; met zo'n grillige onderkant, donkerblauw, warm weertype, maar helaas...
...al was het maar een hoosje oid...
...al was het maar een hoosje oid...
Ik heb er enkele jaren terug eentje gezien in mijn achtertuin. Het is niet doodgewoon een donkere wolk hoor. De wolk is wel donker, maar hij trekt alle wolkjes eromheen naar zich toe. Het is net als een supermagneet. Toen ik en mij pa erop stonden te kijken was het alsof de wereld eventjes stil stond. Het duurt eventjes tot het tot je doordringd, wanneer je beseft wat het is kan je het alleen maar op een rennen zetten om jezelf in veiligheid te brengen. Het geluid is ook heel vreemd, net een centrifuge. Krijg er nog kippevel van...