Desalniettemin zijn die laatste drie foto's toch gewoon in de categorie whalesmouth?
Wat ik met herinner van de Asperatus waar ze het over hadden, was dat de wolken er gigantisch intimiderend uitzagen, maar geen link hadden met storm of ander extreem weer. Die laatste drie zijn toch gewoon duidelijk gekoppeld aan de voorkant van een onweersbui.
Of zie ik het dan verkeerd?
The Cloud Appreciation Society has designated the clouds as “Undulus Asperatus†or alternatively, “Undulatus Asperatus.†The Latin term translates loosely as “turbulent undulation.†Such clouds are relatively rare, but have been photographed in several areas around the world. The ominous-looking clouds have been particularly common in the Plains states of the United States, often during the morning or midday hours following convective thunderstorm activity. These clouds are not considered a precursor to severe weather, rather appear to form following rain or thunderstorm activity.
Bron: meteorologynews
| Gewijzigd: 13 juni 2011, 18:41 uur, door Marga
Datum: 8-6-2010 door NamesPhil
City: Branson State: Missouri
*ApertureValue: 4.97085571289063
*ISOSpeedRatings: 100
*Camera: Canon EOS DIGITAL REBEL XT
*ShutterSpeedValue: 6.96578979492188
Foto van weathertrek
Datum: 11-6-2010 in Columbus Ohio
Datum 9-6-2010 en 7-6-20 door wildabouthorses
Stad: Claremore, Oklahoma
*ApertureValue: 2.875
*ISOSpeedRatings: 80
*ShutterSpeedValue: 2.59375
*Camera: Canon PowerShot S5 IS
*Software: Picasa 3.0
Foto van Laura J, SW MO, datum 6-07-10
Foto's van Buddy Sallee. Datum: 7-9-2010
Bron: Accuweather | Gewijzigd: 13 juni 2011, 18:58 uur, door Marga
Bij sommige van die foto's zou je toch echt denken dat de hemel op je dak gaat donderen he?
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Die post van Marga met 4 foto's op de vorige pagina, ik zie in 3 daarvan ook 'gewoon' een gave whalesmouth... niettemin dat om die whalesmouths heen wel wat mooie golfjes zitten...
deze
zie ik dan weer helemaal niet iets heel bijzonders in, een shelf met whalesmouth...geen Asperatus iig...maar goed, ik ben geen kenner | Gewijzigd: 13 juni 2011, 20:04 uur, door Richardus
Voor degenen die het onweer van 17 juli 2004 nog kunnen herinneren;
Met het wegtrekken van deze bui richting Duitsland, was er op de achterkant. met daarbij de ondergaande zon in het Westen,
een surrealistische wolkenformatie te zien wat zo in het rijtje van "Asperatus" past.
Jammer dat ik daar destijds nooit een foto van heb kunnen maken...