Onderzoekers van de Royal Meteorological Society in Groot-Brittannie willen een zeldzame stormwolk officieel erkennen als een nieuw wolktype. De wetenschappers omschrijven de zeldzame wolk als een donkere, bobbelige wolkdeken die de complete hemel bedekt. Ze hebben het bijzondere type wolk de naam "Asperatus" gegeven, dat is het Latijnse woord voor "ruw". De stormwolk is voorgedragen om te worden opgenomen in het internationale namenregister voor meteorologen, naast bekende termen als cumuluswolk en stratuswolk.
Wolkspotters
De ontdekker van de 'Asperatus' is Gavin Pretor-Pinney, de oprichter van de Cloud Appreciation Society, een internationale organisatie voor wolkspotters.
"We proberen altijd om alle foto's van wolken die we binnen krijgen te classificeren, maar deze wolk paste in geen enkele categorie's, zegt hij in de Britse krant The Daily Mail. Daardoor kwam ik op het idee dat het misschien een uniek wolktype was." Tot nu toe is de stormwolk vooral waargenomen op plekken in Groot-Brittannie, zoals de Schotse hooglanden en het berggebied Snowdonia in Wales. Het is nog onduidelijk bij welk soort weer de "Asperatus" precies ontstaat.
Storm
De onderkant van dit woltype is behoorlijk ruw en bobbelig, aldus Pretor-Pinney. Het ziet er heel stormachtig uit. Maar de berichten die we tot nu toe krijgen, wijzen er op dat dit soort wolken meestal uiteen vallen, zonder dat er daadwerkelijk een storm ontstaat. Als de Asperatus wordt erkend als een speciaal wolktype, zou dat de eerste classificatie van een nieuwe wolk zijn sinds 1953.
Ondoorgrondelijk
Het proces is lang en ondoorgrondelijk, aldus woordvoerder Paul Hardaker van de Royal Meteorological Society. Maar we hebben goede hoop dat deze wolk wordt toegevoegd aan het namenregister.
Bron NU.nl/Dennis Rijnvis | Gewijzigd: 9 februari 2017, 10:29 uur, door Joyce.s
wel mooie plaatjes | Gewijzigd: 2 juni 2009, 13:33 uur, door pipo
het werd ook in de www.dailymail.co.uk vermeld
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/art...seen-world.html
ik had dit ook nog gevonden in het atrikel.
http://cloudappreciationsociety.org/gallery/
daar staan ook mooie wolkpartijen in en als die allemaal bewerkt zouden zijn dan heeft zon organisatie toch geen bestaansrecht meer lijkt mij.
misschien leuk om ers een draadje te starten met wolken foto's (met exif info )
Rene
of met filters werken, maar das mijn mening.
ze zijn wel vet ruw
wilk ook weleens tegenkomen, en dan zou ik zelfde bewerking doen.
of met filters werken, maar das mijn mening.
Gebruik voor spiegel reflex fotografie, maar eens een polarisatie-filter en vergelijk dat maar eens zonder dat filter.
de lucht is blauwer en wolken met meer kleuren dan zonder pol. filter.
( voor digitaal reflex camera wel een circulair filter gebruiken. ) | Gewijzigd: 2 juni 2009, 23:17 uur, door talkyr86
een pola filter is beste
of ND
ik werk zelf voornamelijk voor wolk foto's met combinatie filters ( cokin Z pro )
Nd-filter, een pracht filter, mijn nieuwe zonnebril op sterkte heeft ND glazen er gaat een wereld voor mij open .
Cokin filters, schitterend om mee te werken vooral die gradatie-filters luchten acsentueren en de rest de rest laten 'k heb er veel mee gewerkt op mijn analoog spiegelreflex. | Gewijzigd: 3 juni 2009, 02:36 uur, door pipo