Die eerste buien die ontstonden boven Zeeland gaven al aan dat het iets speciaals kon worden, zeker voor het westen van Nederland. Aangezien er al zeer snel felle rode pitten op de radar verschenen en er randverschijnselen zoals rolwolken en nog veel meer bij werden vermeld. Ook aan de noordzijde verschenen er al gauw nieuwe onweerscellen welke aan elkaar vastklonterden en 1 groot geheel vormden. Zwaar onweer voor Zeeland en Zuid-Holland. De rolwolk en shelfcloud foto’s vliegen je om je oren. Terwijl wij hier in het brabantse land alleen ten westen voorbij zien trekken.
Die nacht zou de rest van Nederland nog aan de beurt komen, het westland kreeg nog altijd de meeste onweer te verwerken maar ook aan de oostzijde zou nu in een keer onweer ontstaan. Het mooiste was dat dit ook nog in een lijnvorm was. De zware buien die de avond al voor noodweer zorgden trokken nu richting Friesland en de wadden maar wel in zwakkere vorm. Opmerkelijk was dat nog steeds boven Zuid-Holland diverse zware buien met onweer ontstonden. Maar die squall line vanuit Belgie begon nu ook aan oostelijke zijde aan te groeien. En het leuke was dat ook boven Noord-Overijssel buitjes begonnen te ontstaan. Ook meteen met zwaar onweer. Maar die squall line zou dus overtrekken met het zwaarste noodweer. Overigens ging deze squall line veel sneller dan de rest van de buien.
Natuurlijk zijn er gigantisch veel foto’s gemaakt en filmpjes gedraaid maar die ga ik jullie hier niet tonen. Deze zijn zat op het forum te vinden. Nu nog eventjes bidden dat Oost-Nederland + Limburg ook nog hun portie krijgt want zei zijn de enige zonder dat mooie onweer en hebben dus heel wat gemist. Je moet maar zo denken, de zomer is nog lang!
Bron: Buienradar
Ik hou nu deze site in de gaten
't was hier die avond gewoon warm en helder. Later kwam er wat onstabielere bewolking. Maar ik ben gewoon wakker gebliksemd rond 4u.
Rond half 4 's nachts de squall line die hier zwaar onweer bracht. Boven en ten oosten van mij veel hoogte onweer. Ten westen van mij een onweerskern die haast alleen maar CG ontladingen produceerde. Het mooie is dat dat je naast het constante gerommel vaak ook zwaar gedreun er doorheen hoorde. En natuurlijk die wind! Er lagen talloze takken en vuilnisbakken op straat! Was echt een avond/nacht om nooit meer te vergeten.
Het 2e complex produceerde trouwens verdraaid harde CG's... zelden mee gemaakt zo hard.. je voelde ze echt door je lijf heen. Zal denk ik met de hoge basis te maken hebben gehad o.i.d.
Koos