Als het kwik oploopt tot boven de 25 graden spreken we van een zomerse dag. Vanwege ons grillige klimaat varieert het aantal zomerse dagen van jaar tot jaar. Ook landelijk zijn de verschillen groot. Lees meer over zomerse dagen. Er is sprake van een zomerse dag als de temperatuur ergens in ons land 25 graden of hog wordt. Zomerse dagen komen voor in het zomerseizoen wat loopt van april t/m oktober. In dit jaargetijde heeft de zon genoeg kracht en is de atmosfeer warm genoeg om overdag temperaturen van 25 graden of meer toe te staan.
Vroegste zomerse dag in De Bilt: 14 april 2007 met 27.6 graden
Laatste zomerse dag in De Bilt: 10 oktober 1921 met 26.7 graden
Het aantal zomerse dagen in het zomerseizoen loopt uiteen van gemiddeld minder dan 10 op het Wad tot ruim 30 in Limburg. Het grote verschil hangt samen met de matigende werking van de Noordzee die hoge temperaturen tegenwerkt. Vaak treedt bij mooi weer een zeewind op die de temperatuur relatief laag houdt. In de recordzomer van 1947 kwam Maastricht wel tot 80 zomerse dagen. De extreem warme julimaand van 2006 leverde in het zuiden plaatselijk 27 zomerse dagen op.
Bron weerdata: KNMI
Vroegste zomerse dag in De Bilt: 14 april 2007 met 27.6 graden
Laatste zomerse dag in De Bilt: 10 oktober 1921 met 26.7 graden
ik neem aan dat andere plaatsen in Nederland eerder in april of later in oktober deze waarden hebben gehaald (ruimere records dus)?
Maar deze grafiek is idd wel heel erg basic.
Vorig jaar was ik van april tot en met juli op Schiermonnikoog en ik heb daar alleen al in de maand mei zeker 10 zomerse dagen meegemaakt. Zelfs een aantal tropische dagen.
Ook in Groningen worden veel meer zomerse dagen gehaald dan dat deze grafiek doet vermoeden.
Nou weet ik wel dat het misschien komt door het grillige karakter van ons klimaat maar juist daarom vind ik een grafiek als deze eigenlijk zo goed als waardeloos.
| Gewijzigd: 1 juni 2009, 12:39 uur, door stef-c