Groet, G.
Opnieuw een strakblauwe hemel waarin zelfs geen contrail te bespeuren valt; wind NO 2 Bfrt., temp. min. 12,4, max 28,1 C.; luchtvochtigheid min. 36%,
max. 67 %; luchtdruk onveranderd op 1011 hpa.
Ik houd Nl'ers die plannen lijken te hebben om hier te komen wonen altijd voor dat het waar is wat "ze" zeggen (hetzelfde als over Ierland en Schotland): "het is hier koud, winderig, mistig; en als het niet regent, stort het: DOE HET NIET!"; jullie mogen over een tijdje oordelen, gebaseerd op mijn berichtjes, hoe waar (of onwaar) dat is. Op 360.org zitten een paar weerrapporteurs hier in de buurt die kennelijk een camping of zo hebben, want dáár is het altijd mooier weer dan hier (bewijsbare onzin). Kijk dus niet naar 360.org als je je vacantieplannen maakt.
Groet, G.
Groet, G.
keep it up guillaume..
SuperCell
Dank voor de aanmoediging, Supercell... Maar als je je over de kaart buigt, zul je ontdekken dat ik ten ZW van NL woon, zelfs iets meer ten westen dan ten zuiden. De buien die jullie in de nacht van 25/26 mei te genieten kregen, hadden wij 24 uur eerder, en net zo heftig.
Geniet van elke donderslag, maar bedenk dat ik met elk dreigend onweer, dank zij de bovengrondse telefoon- en electriciteitskabels hier, de stekkers van alle pulsgevoelige electronica uit de muur moet trekken, dus volledig incommunicado ben. Genieten van onweer betekent hier dus wat anders dan in Nederland.
Meteogroet uit Bretagne, G.
Groet, G.
Misschien ook leuk om af en toe een plaatje erbij te doen van het weer van de dag, als je die paraat hebt | Gewijzigd: 4 juni 2009, 20:37 uur, door talkyr86
Misschien ook leuk om af en toe een plaatje erbij te doen van het weer van de dag, als je die paraat hebt
Fijn om ook van jou wat terug te horen, talkyr! Het is in ieder geval een teken van waardering. Ik vind de weerprocessen in het algemeen zó boeiend dat ik ze blijf volgen, ook al heb ik ze professioneel niet meer nodig.
In het geval van het bij jullie zo bejubelde buiencomplex van 25/26 mei heb ik de groei ervan kunnen volgen op meteox vanaf de Baskische kust over de golf van Biscaje; heb het ook bij z'n oorsprong aan de Marokkaanse noordkust kunnen terugvinden. Maar, ik ben niet persé geïnteresseerd in onweer; de reden van mijn dagelijkse berichtjes is dat ik het begrip wil verbreiden van het weer als groot systeem. Daarom ook kijk ik regelmatig naar de Amerikaanse NOAA-site om te weten wat er op de oceaan gebeurt.
Nog veel plezier en wellicht tot schrijfs,
G.
De zon komt nu wat meer door, dus het kan nog een mooie avond worden; hoewel ik vermoed dat er vanavond wel 's een klein buitje kan vallen. Verder waag ik me niet aan vooruitzichten, al zeker niet voor NL: veel te ver weg, talkyr. Ook aan de vraag om plaatjes kan ik niet voldoen; ik ben al gelukkig dat ik, als ouwe salty dog, in staat ben jullie via dit klavier en internet op de hoogte te houden van mijn meteo-ervaringen. Ik wil ook wel 's wat schrijven over de houtje-touwtje-methoden waarmee we 50 jaar geleden erin slaagden toch wat te kunnen zeggen over het weer van morgen, maar alleen als daar uitdrukkelijk belangstelling voor blijkt.
Meteogroet uit Bretagne, G.
Juist, zie ik nu ook. Jammer voor jullie, hè? Groet, G.
De dag begon met een lage stratusbewolking die in de loop van de ochtend in stukjes brak onder invloed van de toenemende wind, die nu met 2 Ã 3 Bfrt. waait uit het ZW'en. Er is veel vocht boven in de atmosfeer; een melkachtige hemel verhindert goede waarnemingen, maar er is flink wat laaghangende cumulus zichtbaar met een mooi vlakke, donkere onderkant; ze worden dus hoger al is dat niet zichtbaar. Luchtdruk verder omlaag naar 987 hpa, max. luchtvochtigheid 76 %, min. 44%. Temp. min. 10,9, max. 22,4 C., ik verwacht dat dat ook het dagmaximum zal blijven.
Groet, G.