Op internet is er vreemd genoeg vrij weinig over te vinden, terwijl dit ongetwijfeld vaker moet voorkomen. Ik vond wel een vraag over (waarschijnlijk) ditzelfde fenomeen in de wetenschapsquiz van 2008:
"2. Als je na een blikseminslag bij de donder een hoogfrequente fluittoon hoort, komt dat omdat:
a. er veel vocht in de lucht zit
b. je in een dichtbebouwde omgeving staat
c. je je zeer dichtbij de inslag bevindt
Het antwoord is C. Hoge tonen worden het eerst gedempt in de lucht en vooral in wolken. Dus als je een hoge toon hoort, bevind je je wel heel dicht bij de inslag. Dan is het dus oppassen geblazen, vooral in de bergen als men zich in de mist, en dus eigenlijk Ãn de donderwolken, bevindt. Na de eerste demping blijven de lage tonen over, die zich over grote afstand kunnen verplaatsen. Dit gebeurt vooral bij een stabiele atmosfeer, bijvoorbeeld na een mooie, hete zomerse dag.
Daarbij wordt het geluid continu weerkaatst door een of meer inversielagen in de atmosfeer: de donderslagen bij heldere hemel. Bebouwing heeft een geluidsdempend effect. Vooral de hoogfrequente fluittoon is dan sneller uitgedoofd."
Klinkt op zich plausibel. Maar zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt of wellicht deze verklaring kunnen steunen dan wel andere verklaringen hebben? | Gewijzigd: 3 juli 2009, 13:51 uur, door talkyr86
Ik heb even ge googled en heb ook zoiets gevonden op de FOK forum.
http://forum.fok.nl/topic/1277963/7/25
Misschien dat er daar nog iets meer over gesproken word.
wij hebben dit vorig jaar ook mogen meemaken. doodsbang was ik toen.
eerst een hele felle flits en gelijk de slag erbij met fluittoon en al.
wil ik eerlijk gezegd niet meer meemaken. laat het voor mij maar vanop een afstand zijn
Onweersdagen: 0
Citaat van talkyr86, dinsdag 26 mei 2009, 22:14 uur Mijn moeder zegt dat ze vaak sissers hoort bij hard onweer, ze zegt heel vaak dingen over bolbliksem, dat neem ik niet zo serieus, maar dat van het sissen geloof ik wel. Misschien is dat hetzelfde als het fluiten...alleen anders beschreven.
Het sissende geluid is meestal te horen vlak vóór een ontlading. We horen dan de voorontlading contact maken met een, of meerdere vang ontladingen. Soms is dit ook te horen als een knetter, of tik.
En dan nog iets; heel af en toe heb ik het gevoel dat ik tijdens een ontlading soms ook een heel hoog geluid hoor, maar dat is volgens mij te wijten aan het feit dat we ons ineens concentreren op de flits die we zagen... | Gewijzigd: 27 mei 2009, 12:44 uur, door Onweergek (ZH)
ik vond het toen eng en was en bang voor in slag in het huisje waar ik was.
om 6sec en ontlading met zo fluit vond wel dat zo fluittoon en beetje metaalachter klonk.
veder noot meer mee gemaakt zo onweer.
Ook bougie kabels van motoren geven een soortelijk alleen gaat dat met pulsen en is het geluid hoorbaar als een tik.omdat dat gaat in micro seconden en geen tijd heeft om een X tal hertz te produceren die ook het fluit geluid geeft.
Alleen die van de ontlading is koststondig met een zeer hoog voltage waarvan de resonantie omgezet word in mens gehoor als fluiteffeckt.
En bolbliksems geven langer een soortelijk sissend/gierend/fluiten. geluid ieder oor hoord nl niet het zelfde vandaar vaak andere waarneming. alleen van een bolbliksem duren wat langer om dat het een geisoleerde spanning bron is dit op den duur de massa opzoekt. vaak zie je ze rollen over dingen van metaal. en komen huis binnen via venster waar ze vaak de meterkast. of cv instalatie opzoeken. maar ook waslijn draden (vroeger van metaal)waren doelwit. ik woon vlak bij een nam locatie en spoorwegen. en daar komen ze heel vaak voor. waarvan hier de aardlek er geregeld uitvliegt.
Dus vocht en elec. zijn de boosdoender natuurlijk alles wat dichtbij is ervaar je als heftig.
Grtz/... | Gewijzigd: 28 mei 2009, 09:27 uur, door wiggelrode
in ieder geval zaten mijn man, de hond en ikzelf in 1 ruk recht in ons bed! zijn dan maar naar beneden gegaan en hebben gewacht tot het onweer voorbij was om terug ons bedje in te kruipen
Onweersdagen: 0
een boerenloods staat. Heb je wel eens een rotje afgestoken op het platteland, met in de verte een boerenschuur van
golfplaat??
je hoort dan een heel schelle echo terug. dit komt, omdat golfplaten, of van die platen die daar op lijken, met rechte vlakken ipv ronde, per vlak een geluid weerkaatsen. een geluid dat ongeveer het zelfde is. Nou, x100 dat zelfde geluid BIJNA tegelijk terug echoen naar jou, betekend een gekke harde apart toon, en totaal anders dan de knal die je zelf veroorzaakte. Ik bewerk ook veel audio, en muziek.. Daar werk ik ook met geluidsgolven, en kun je dit effect simuleren. Ik ga eens een donder met dit effect bewerken, en wie weet krijg ik dan uiteindelijk jouw fluittoon
ik weet bijna zeker dat het dat moet zijn.
ander dingetje:
Ik stond eens op ongeveer 20 meter van een blikseminslag. Ik hoorde echter de fluittoon VOOR de inslag.
Dit fenomeen heet simpelweg "voorontlading". De voorontlading bestaat uit 2 streamers. onzichtbaar, maar wel hoorbaar. één streamer gaat van de wolk naar beneden, een streamer gaan van de aarde naar boven. Zodra deze streamers elkaar raken krijg je de uiteindelijke bliksem.
soms is het hoorbaar, maar alleen als je dichtbij staat, + het duurt maar een fractie van een seconde.
nou, igg weer wat info
succes er mee
[edit] lees net het stukje van onweersgekZH, en daar stond al enige info in over de voorontlading sorry!! | Gewijzigd: 28 mei 2009, 18:55 uur, door Pgs3000
afgelop zatedag(27 juni 2009) was hier in Nijmgen-oost ook een zeer hevige onweersbui (48mm in 40 minuten maarja dat is mijn vraag nietXD
en ik heb 6 klappen van ongeveer rond de 1 seconde gehoord,
sommige nog minder.
Mar ik heb geen fluittoon gehoord.
Ik heb er dan wel niet op gelet
maar als je het kan horen merk je denk ik ook wel goed op
gr richard
Zoals al gezegd is dit de voorontlading van de uiteindelijke bliksem.
De lucht gaat steeds meer over van isolator naar een geleider.
Voor degenen die wat ervaring met Tesla Coils of flybacktrafo's hebben kennen het typische geluid als je de +HV en de ground steeds dichter naar elkaar toe brengt.
Het begint met gesis (in het donker kan je de 'vonk' lichtelijk zien oplichten, de lucht verliest nu deels zijn isolatie), ga je dichterbij zal de vonk overslaan (de lucht is nu een geleider).
Dus als je één van bovenstaande geluiden hoort tijdens een onweersbui moet je SNEL zorgen dat je jezelf in veiligheid brengt!
Foto van de vele expirimenten:
http://fotografie.tubefreak.nl/WEER/flyback.jpg
[EDIT:]
Nog een leuk voorbeeldje op Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=E4Sm1RXv9Tc
Goed luisteren op het moment dat de vonk nog niet overspringt, je hoort dan een sissend geluid. | Gewijzigd: 3 juli 2009, 19:41 uur, door pieter155