Plasmabollen? Dat zijn toch die dingen waarvan niemand wist of ze echt bestaan?
Ben i.i.g benieuwd naar je foto's!
Jammer dat ik dit seizoen in nederland niet ga meemaken, dus ik hoop dat het in Zuid-Amerika ook weer zo tekeer gaat.
groetjes ron
Ben i.i.g benieuwd naar je foto's!
Jammer dat ik dit seizoen in nederland niet ga meemaken, dus ik hoop dat het in Zuid-Amerika ook weer zo tekeer gaat.
groetjes ron
Ik heb geen idee, mijn beste vriend en ik zagen bliksem met allemaal deeltjes, sterretjes er omheen en hij wist te vertellen dat het plasmabollen waren.
Dus ik neem aan dat hij weet wat het is.
ik heb zelf ooit 1 keer een lichtbol of hoe noem je zoiets (tijdens een onweersbui) gezien dit was echt angst aan jagend om te zien.
Dan is het geen downburst geweest. Zie tekst hieronder.
Windshear komt veel voor bij onweersbuien en dat is gevaarlijk voor de luchtvaart. Een voorbeeld is de zogenaamde downburst of microburst. Dit is een lokale neerwaartse koude luchtstroming die uit de bui valt. Neervallende neerslagelementen (hagel en regen) sleuren de lucht mee. Die lucht komt van grote hoogte en is koud. De verdampende neerslag koelt de lucht nog verder af en die lucht is dan veel kouder en dus zwaarder dan de omgevingslucht. Hij versnelt op weg naar het aardoppervlak.
Als de diameter van de neerwaartse luchtstroming 4 km of minder is, wordt gesproken van een microburst. Een microburst is niet alleen zeer lokaal, maar duurt ook slechts 15-20 minuten. Als de diameter groter is dan 4 km wordt gesproken van een macroburst. Als deze lucht de grond bereikt zal die zich horizontaal verplaatsen en daarna weer in een werveling gaan opstijgen. De horizontale luchtstroom van een krachtige downburst kan leiden tot plaatselijke windsnelheden tot 150 knopen. De wervelingen van de stijgende lucht zijn tot een hoogte van 500-600 meter nog merkbaar.
Downbursts kunnen ontstaan als gevolg van temperatuursverschillen in de atmosfeer. Onweersbuien zijn de belangrijkste oorzaken van windshear. De regenbui hoeft daarbij niet op de grond merkbaar te zijn, omdat het water al verdampt alvorens het de grond bereikt. De downburst wordt dan droog genoemd. De verdamping van de regen veroorzaakt wel een lokale afkoeling van de lucht, die daardoor zwaarder wordt en dus de verticale neerwaartse luchtstroom veroorzaakt. Op 15 juni 2007 richtte een downburst in Hoogeveen bijvoorbeeld grote schade aan. Daarbij werd eerst van een windhoos uitgegaan, maar dit werd later door het KNMI gecorrigeerd.
©Wikipedia
De meest stevige stukken trekken over enschede en tubbergen.
De temp was net 25 gr.
Afgelopen nacht was er hier bijna niks aan de hand.
1/2 mm regen en alleen onweer op afstand in het noorden.....
Tanfana rules........
Er kunnen vanavond in het noorden nog enkele lichte regen- en onweersbuien vallen maar komen niet in aanmerking voor een plek in de kaarten. In het westen kan de occlusie voor lokaal nog tijdelijk zware neerslag zorgen.
Voor kaarten zie de website.
* deze verwachting zal dan naar alle waarschijnlijkheid komen om het neerslagsignaal te bekijken en mogelijk bij te stellen.
Op een gegeven moment naar bed gegaan omdat er weinig gebeurde (noord veluwe), uurtje of vijf werd ik wakker door de donder en biksem. Snel der uit, laptop aan en de boel eens even analyseren! Zag er wervelend uit al die kaarten en foto's! Top!
Leuk om op zo'n forum als dit te ontdekken dat er veel meer mensen zijn waarvan het hartje harder gaat kloppen met dit soort weer. Nou laten we hopen op een spannende zomer!
Gisteren was een erg leuke avond en nacht, vanochtend moest ik vliegen van Rotterdam naar Hamburg. Vertrek om 0700 LT. Precies de cel achterna die tussen 4 en 6 in de ochtend over Rotterdam trok richting het Noorden. Ik heb wat plaatjes geschoten.
Foto 1 genomen vanaf 19000 ft/ ongeveer 6km hoogte. vanaf de oost kant.
foto's 2 en 3 ook vanaf 19000 ft
Foto 3 in de daling naar Hamburg, hier zie je de verschillende cellen die er verscholen in zaten op de weerradar. Nadat we dichterbij Hamburg kwamen telden we 8 cellen van aanzienlijke groote met paarse kleur, welke de maximale neerslag weergeeft die onze weerradar kan weergeven. Helaas geen foto van, waren druk met het ontwijken van de buien.
Foto 5 Op 3000 ft is ongeveer 1 km hoogte na het ontwijken van de cellen kwamen we voor de cellen uit. Je ziet als je goed kijkt de rol wolk onder de vleugel, is niet heel mooi vastgelegd helaas.
Foto 6 is genomen op 18000 ft ongeveer 6 km hoogte van Rotterdam naar Londen boven de Noordzee. Je ziet hier een CB die zich al flink ontwikkeld heeft, je zag verder andere buildups die snel aan het groeien waren.
Op de terug weg van London naar Rotterdam vlogen we weer op 19000 ft. Nu zaten we constant in de bewolking wat aangeeft hoe snel de buildup ging.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en mochten er weer een mooie buien zijn onderweg zal ik de foto's plaatsen.
Gr
whaha ja aardig heftig hier
Ik hoop nog heftiger te verwachten met windhozen en al
Dit was zeker niet mis . 3 huizen in de buurt door blikseminslag afgebrandt .
En Tuksal mooie foto's man!!