Vanaf 5 uur begon het hier ontzettend te waaien, de donderbui zelf duurde hooguit 15 minuten maar was zeer heftig.
Groet,
Anita
De rest van de voorspellingen hier over onweer vanuit het westen in het oosten weinig onweer zaten er toch flink naast.
Tja, eht blijft lastig, volgende keer zit Estofex er misschien wel naast...
hier zitten we nu op de onweer site de ene bang en de ander kikt erop. ik zie het als een waarschuwing
mvg willeke
| Gewijzigd: 26 mei 2009, 10:08 uur, door Narmolanya
hier in het zuiden is idd niks geweest , hier is het nu wel wat bewolkt en waait hard maar af en toe komt de zon flink te voor schijn
Een buienradar meet buien, geen wolken.
Voor de bewolking moet je op sat24.com kijken.
Nog even samen naar buiten gekeken en zag gemiddeld om de 5 seconden IC ontladingen. Later - weet niet precies hoe laat - verschillende knetterende klappen gehoord. Tuinset stond nog wel gewoon in mijn tuin
Dat het zware onweer van vannacht heel uitzonderlijk was, bewijzen de cijfers en de metingen: halgestenen tot tien centimeter, wolken tot 16 km hoog, windsnelheden tot 100 km/u en plaatselijk 34 liter neerslag per vierkante meter. Er waren tot 30.000 bliksemontladingen in België, goed voor 10.000 tot 15.000 inslagen, wat "zeer veel is". Afgelopen nacht trok dan ook een zogenaamde 'supercel' of een type van zeer zware storm over ons land. Dat zegt weerman Eddy De Mey.
Ondertussen komen verschillende berichten binnen:
Treinverkeer onderbroken, omgevallen bomen, schade aan auto's en veranda's door hagelstenen, vliegtuigcontainers die verspreid werden over de tarmac op Zaventem, een goederentrein van de sporen geblazen te Antwerpen,...
Ik wil nog even zeggen dat vannacht een gedenkwaardige nacht is geworden. Met het hoogtepunt van 1-2 bliksems per seconden heb ik dat niet vaak meegemaakt Ondanks dat ik de eerste 2 buien complexen of langs trokken of uit elkaar vielen heeft de nachtelijke sqaull alles goed gemaakt!
Hopelijk volgen meer van dit soort situaties !
Op de laatste foto zie je wat licht strepen van de lantaarnpalen omdat de camera bewogen is, maar ja dat krijg je ervan als je op 100 meter van de bliksem inslag staat, dan mag ik wel met de camera naar binnen rennen toch?
Groetjes ron
| Gewijzigd: 26 mei 2009, 13:13 uur, door Ronniebor
Zeker de laatste enne ik zou ook naar binnen zijn gegaan na zo een klap
Hier mijn eerste gemaakte foto's van het onweer van vanacht.
Maar met zoveel ontladingen kon ik ook niet missen.
Op naar de volgende onweersbui
Zo was me het nachtje wel zeg..
Rond een uurtje of 04:15 begon het, het leek wel een disco hierzo!!
Als dit een voorbode is van de zomer dan word het een heftig seizoen!
Foto's volgens nog..