Kep maar 1 foto, tis een topic niet waard. Dus bij deze.
Een hoogtetrog over FR nadert onze streken en zorgt ervoor dat een thermische vore/low, eveneens over C/N-FR, uitdiept. In een zuidelijke hoogtestroming trekt dit lagedrukgebied via het de westelijke gebieden van de Benelux richting Noordzee.
Nabij de thermische depressie bevindt zich nog zeer warme en onstabiele lucht met TE850 rond 55°C met dauwpunten rond 18-22°C. Nabij de thermische depressie is er vooral aan de westflank flink wat CONV en vooral in die gebieden is volop onweer actief met vorming van clusters en MCSs. In deze zone is nog net sprake van WAA wat deze MCS toelaat.
Nabij deze CONV.zone en thermisch low verwachten we een groot deel van de avond en komende nacht vorming van nieuwe cellen en eventueel nog een MCS. Regionalisering is lastig maar het westen en centrale deel van de regio lijkt meest kans te maken op felle clusters gezien het verwachtte traject van de CONV.zone. De buien kunnen vrij agressief uit de hoek komen gezien de niet onbelangrijke shearwaarden, zowel storm relatief als absoluut, en toenemende PVA tgv de naderende UAT. Hagel van enkele cm is perfect mogelijk (zoals deze namiddag reeds het geval was in het oosten van BE). Zo’n MCS trekt actueel overigens over de Noordzee en het convectieve deel van het systeem raakt nog net het westen van NL. Gezien de klassieke SE-aangroei in zo’n complex kan dit systeem de komende uren nog voor actief onweer zorgen over W-NL. De RADAR toont er hoge hagelkansen. Een tweede MCS over NW-FR is intussen ook richting W/C-België aan het trekken en zal daar straks aankomen
Pas morgen trekt de UAT doorheen de regio met het polaire KF en is de onstabiele lucht verdreven.
Er is een HIGH RISK actief in de westelijke gebieden, gezien het feit dat de clusters reeds actief zijn in een relatief agressief shear-milieu (windprofiel RADAR Zaventen bevestigt deze shear/vert.windruiming).
Samenvatting:
De komende 9 uur hoge kansen op zware onweersbuien, vooral in de westelijke en deels centrale gebieden.
©Donderkopsite
Wat wel erg apart is, het is hier nu zo helder dat je gewoon de sterren weer ziet, terwijl het westelijk van Breukelen zo'n 20x per minuut weerlicht.
Maar in ieder geval geen stortregen. Ik heb nu ook mijn raam gewoon open, want het is nog steeds warm hier. maar ik werd straks wel ff bang met van wat ik aan zag komen. ik vond het echt eng.
Wat een schitterende platen ook, misschien zinloos om te reageren want dan zal ik dat bij ALLE ANDERE foto's moeten doen die er nog gaan komen, volgens mij gaan er nog gigantisch veel komen.
Het is een flinke bui, heel veel ontladingen. Mooi om te zien. Net ff in de polder geweest met de camera, zo ff de foto's checken. Nu maar naar binnen gegaan, werd me iets te link.
Volgens mij hebben die 2 cellen in FR zich samengevoegd?! Kan leuk worden.