http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/...n_aantocht.html
Hier in Deventer ziet het er op het moment ongunstig uit. Het is warm en het waait wat, echter enige vorm van onweer zie ik nog niet zo snel ontstaan. Denk dat het eerder laat in de nacht gaat gebeuren als er al wat komt.
Aan de andere kant mag het van mij flink gaan spoken heb al lang genoeg zonder moeten stellen. Bovendien heb ik vakantie dus laat maar komen.
Opgesteld op maandag 25 mei 2009 om 13.29 uur.
Zonnig. Vanavond kans op onweer
Vandaag is er veel zon. In het zuidoosten kan in de middag een
onweersbui ontstaan, mogelijk met hagel. De middagtemperatuur loopt
uiteen van 20 graden op de Wadden tot lokaal 30 graden in het
zuidoosten. In de avond neemt de kans op regen-, hagel- en onweersbuien
van het zuidenwesten uit toe. Waarschijnlijk trekt de buiigheid in de
avond en nacht met name over de westelijke helft van het land. In de
buurt van de buien is er tevens kans op zware windstoten tot ongeveer 85
km/uur. Plaatselijk kan wateroverlast ontstaan. De oostelijke wind
neemt in kracht toe en wordt matig, kracht 3 of 4 en in het Waddengebied
mogelijk vrij krachtig, 5.
In de nacht van maandag op dinsdag is er vooral in de kustprovincies
kans op enkele regen- en onweersbuien. In het oosten van het land
overheersen de opklaringen. De minimumtemperatuur ligt rond 17 graden.
Dinsdag overdag overheerst de bewolking en er valt van tijd tot tijd
buiige regen. De maximumtemperatuur loopt uiteen van 17 graden aan zee
tot lokaal 25 in het oosten van het land. De wind is 's nachts oostelijk
en zwak tot matig, rond kracht 3, maar draait overdag via zuidwest naar
noordwest en neemt daarbij toe tot matig of vrij krachtig, 4 of 5, aan
zee en op het IJsselmeer naar krachtig, 6 Bft.
ik dacht laat ik ik dit ook maar op de site zetten
mvg willeke
Er is overvloedig onstabiele lucht te vinden over Nederland, het gebied is iets oostelijker geschoven dan op eerdere kaarten van afgelopen dagen
In de luchtlagen is er ook best wel wat vertikale beweging wat kan wijzen op grote hagelstenen en sterke winden. Neem daarin mee dat er al windstoten verwacht worden vanwege ligging van de straalstroom
Zo te zien is er genoeg convectieve bewolking om het flink te laten knetteren, dus ik hoop dat het ook zo zal zijn
Pin me hier niet op vast, ik ben maar een leek
2: De mcs complexen voor de nacht gaan de noordzee op trekken
3: moeten wij het dan hebben van cb's die hier onstaan?
1: ja
2: waarschijnlijker is het dat het van Z>N trekt met aangroei aan de oostkant
3: voor het front uit kunnen er ook fikse buien ontstaan
Modellenbeoordeling
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een hoogterug van de Alpen naar de Noordzee trekt oostnoordoostwaarts. Aan de grond trekt een hogedrukkern, 06 UTC boven de Duitse Bocht, oostwaarts. Een hoogtelaag boven het noordweste van Spanje trekt opvullend noordoostwaarts. De resterende hoogtetrog ligt woensdag 00 UTC boven het uiterste zuidwesten van het land, deze gaat samen met een hoogtetrog behorend bij een koufront wat om 06 UTC boven het noordwesten van de Britse Eilanden ligt. Een thermisch lagedrukgebied boven Normandie trekt vannacht over het westen van het land noordoostwaarts en diept daarbij uit. Aan de oost- en zuidkant van dit laag bevindt zich zeer warme lucht. Aan de west- en zuidflank van dit laag bevindt zich een occlusie. Doordat het koufront zuidoostwaarts trekt verscherpt de thermische gradiënt aan de westkant van het laag. De occlusie passeert dinsdagmiddag ons land.
MODELBEOORDELING:
Grootschalig gezien is de Uitvoer consistent. Zoals gebruikelijk bij een thermisch laag zijn er kleine, maar significante verschillen tussen de opeenvolgende en diverse Uitvoer voor de positie en timing van de afzonderlijke kernen. De algemene lijn is goed maar de details zijn niet voorspelbaar vanwege de convectieve aard van het systeem.
Aandachtspunten
WIND:
Aan de zuidwestflank van het thermisch laag zien we een sterk windveld in de Uitvoer. Wind in de Hir Uitvoer is realistisch, maar wel afhankelijk van het uitdiepen van het laag. We gaan uit van 6-7 Bft voor de Noordzee en kust en 5-6 boven land.
Windstoten:Convectie vindt vanavond en vannacht niet vanaf de grond plaats, dus zullen er bij onweersbuien alleen zeer lokaal t.g.v. een 'downdraft' zware windstoten mogelijk zijn (40-50 kt). Ook 'Ivens' komt met 45-50 kts en in dit geval, gezien het type onweersbuien, niet onrealistisch. Een belangrijk aandachtspunt! We noemen zware windstoten. Aan de zuidflank van het thermisch laag dinsdag overdag een sterk vlagerige wind, onstabiele atmosfeer met kou-advectie en veel uitwisseling. (TKE tot rond 40 kt in het oosten)
BEWOLKING:
Op de Noordzee nog een restant van een St Veld, dat niet in de Uitvoer zit. In de namiddag in het zuidoosten kleine kans op CB, progtemps zijn sterk ontstabiel maar nogal droog. Vanavond vanuit het ZW CB's met toppen tot FL400-450 en met een zeer hoge basis. Deze buien breiden zich in de loop van de avond over de westelijke helft van het land uit. CB's worden niet vanaf de grond gevoed, maar ontstaan op middelbaar niveau. Bij de occlusie regen. Het koufront is niet meer herkenbaar als neerslagsysteem.
NEERSLAG:
In de Hir Uitvoer wordt de buiigheid boven België volledig gemist, wel in de EC00 Uitvoer. Gaat ten Z van ons land langs. In het zuidoosten hierdoor in de middag kleine kans op een bui, wanneer deze komt met hagel. Vanavond en vannacht trekken de buien over het westen noordoostwaarts. Kans op hagel. Kans op zwaar onweer is volgens KOUW in het zuiden en zuidwesten tussen 1521 40-50%
ZICHT:
Tijdens onweersbuien matig tot slecht zicht.
TEMPERATUUR:
Hir DMO OK. Voor het noorden wat te hoog, volg KTG. Komende nacht zeer warm. Weinig verschil tussen Hir DMO en KTG. Tmin 15-19 graden, hoogste waarden in het zuidoosten en oosten. Voor dinsdag lijkt Hir DMO landinwaarts wat aan de hoge kant. KTG beter. Tmax van 16 graden aan de westkust tot 25 in het uiterste oosten.
Bron: KNMI
Aan de éne kant de meest prachtige kaarten en scenario's, aan de andere kant de voorzichtige toon van het KNMI en meteoalarm, die alleen een waarschuwing voor onweer voor het (zuid)westen van het land af geeft.
Het blijkt maar weer hoe moeilijk het is om dit soort weer goed te voorspellen.
Ik volg het allemaal met spanning want een goeie donderbui is nooit weg. Maar ik blijf toch een beetje sceptisch, sorry...
Jah zeeland ook ben ik bang maar we zullen zien....
Een verdwaalde wolk of zo lol
Tot dusverre is de temp. in kamperland gevoelsmatig gedaald, zon is verdwenen sinds 11:30 en de wind is aangewakkerd..