Nieuwe BWS-verwachting: ik verwacht dat alles eerder komt dan serieus voorspeld en ook iets zwaarder uit gaat pakken dan GFS in zijn laatste runs heeft voorspeld. Estofex heeft een level 2 voor de gehele Benelux uitgegeven, maar ik durf het nog niet aan om noord-Nederland code rood te geven. Qua neerslag ligt het systeem niet boven Nederland: maar volgens Estofex moeten we severe precipitation oftewel zware neerslag verwachten, daarom toch oranje. Rood zijn de kustgebieden waar de meeste neerslag is berekend. Ik ben positief!
Modbreak Jan: Link staat ook bij je handtekening wat bij ieder bericht geplaatst wordt | Gewijzigd: 25 mei 2009, 07:40 uur, door Christianos
Nee wij krijgen als het goed is daar niets van mee. Je ziet hem gelukkig naar Engeland trekken
ESTOFEX: A level 2 was issued for N France and Benelux mainly for severe wind gusts, large hail, tornadoes and excessive precipitation.
| Gewijzigd: 25 mei 2009, 09:12 uur, door stratocumulus
ESTOFEX: A level 2 was issued for N France and Benelux mainly for severe wind gusts, large hail, tornadoes and excessive precipitation.
dat is mooi ik heb hier ook nog wel een boompje staan die wel weg mag, maar liever niet bij mij binnen, dus als jij hem wilt hebben hij kan gratis bij je komen aanwaaien..
Maandag zien we toch een gunstige opstelling voor het genereren van zware onweersbuien. De onstabiliteit en potentiele energie loopt gedurende dag vlot op naar zeer hoge waarden. zo word er een CAPE van 3000+ J/kg ingetekend bij een LI van plaatselijk -10. Dit zijn vrij uitzonderlijke waarden, maar zeggen nog niks of er ook daadwerkelijk onweer komt.
We zien tevens dat deze luchtmassa een flinke CAP (inversie) met zich meebrengt, wat de vorming van buien tegenhoud. Het is nu de vraag of deze CAP doorbroken kan worden. Enigzins zou dit mogelijk kunnen zijn in de avond en in de nacht naar dinsdag bij nadering van het laag uit Frankrijk.
Verschillende indices als SCP (supercell composit parameter) en STP (significant tornado parameter) zijn ook redelijk positief. hierdoor mogen plaatselijke hoosvorming niet geheel uitsluiten. In de avond en nacht naar dinsdag neemt ook de dynamiek in de atmosfeer wat toe, wat gustig is voor organisatie van onweer en wat de kans op randverschijnselen versterkt.
Het is moeilijk te zeggen wat er vandaag gaat gebeuren, maar er is potentie voor zware onweersbuien. Deze buien kunnen gepaard gaan met grote hagel, zware windstoten en zeer veel neerslag. Als ik de kaarten bekijk schat ik dat er in de namiddag/avond enkele buien het zuiden kunnen aandoen. Daarna in de nacht naar dinsdag misschien buienclusters (MCS) over het westen.
Het word vandaag een dag om goed in de gaten te houden. We gaan vandaag proberen te nowcasten!
©Piet Berger stormchaser
Sorry ben daar nogal nieuwsgierig naar aangezien iedereen het heeft (op weersite's ed) over het zuiden en westen van het land.
Sorry ben daar nogal nieuwsgierig naar aangezien iedereen het heeft (op weersite's ed) over het zuiden en westen van het land.
Ik vind het moeilijk en doe daarom geen uitspraken voordat ik dalijk heel het forum op mijn dak krijg Het is net wat Piet schrijft in zijn stukje: Het word vandaag een dag om goed in de gaten te houden. We gaan vandaag proberen te nowcasten!
Kans op onweer / zware neerslag