De forecast is van die aard dat het zeer gevaarlijk kan worden. Je moet hierbij aan zeer grote hagel, zeer zware windstoten, gevaarlijk veel bliksem en lokale overstromingen denken.
Het is ook mogelijk dat er sterke tornado's gaan voorkomen. DE TORNADO'S ZULLEN ZEER MOEILIJK ZICHTBAAR ZIJN DOOR DE ZWARE REGEN (RAINWRAPPED), DUS JE ZIET ZE PAS OP HET ALLERLAATSTE MOMENT.
hopelijk valt het maandag een beetje mee en zullen er geen slachtoffers vallen.
stormchazer
krijgen we Tornado's?
Hangt volledig van de sterkte van de buien af en welke soort ze zijn, er is een kleine kans, ik denk dat het niet gebeurt want er staat vrij weinig DLS/LLS voor die verschijnselen.
zijn er eigenlijk ooit tornado's in NL voorgekomen???
Dat eerste wat ik zei was eigenlijk bedoeld voor een bericht voor die van jouw: of de nieuwe kaarten gunstig waren. Maar goed, je vraag: zoek en je zult vinden. Even wat naar onderen scrollen voor een lijstje met tornado's in Nederland (en België dan).
Dat was op mijn reactie Christian, ik zag bij jouw bericht 15:31 staan, maar zie nu dat de klok in de berichten een uur achterloopt. Het is nu nog maar een klein half uur voordat ze er zijn. We wachten vol spanning af.
Je kan je tijd aanpassen in je instellingen. Gewoon op Brussel zetten ipv UTC ofzo
Kaartjes bron dus mij.
Van neerslag lijkt niets over te zijn. Alles trekt via de Noordzee weg en wij lijken met 1 a 2, lokaal 3 a 4 millimeter afgescheept te worden. Dat is niet genoeg om het predikaat zware neerslag te krijgen maar uitsluiten wil ik het nog niet helemaal, dus code geel.
De CAPEdaling in Noord-Holland valt voornamelijk op. Ook in de gebieden in het midden van Nederland is de CAPEhoeveelheid wat zuidelijker afgedaald, maar er zit in midden-NL nog wel veel shear. Dat wordt nog een aandachtspuntje. Ook België lijkt iets meer afgezwakt doordat de zware neerslag die eerder daar voorspeld werd niet uit lijkt te komen. Convectiebewolking ook vrijwel allen boven de Noordzee, tegen 0UTC op 26-5 lijkt er wat convectiebewolking boven Zeeland te hangen. Er is een kans dat daar onweer bij zit.
Volgende voorspelling: morgen
Zal mij benieuwen allemaal...
Beschrijving gezien? Enkele regen en onweersbuien. Ik heb de kaarten voor het onweer wel even beter bekeken en ik zie dat tegen middernacht het koufront passeert en dat icm de hoge CAPEwaarden in België nog voor wat zwaarder onweer kan zorgen.
Ik hoop pas na 1900 uur, dan ben ik thuis van werk.
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen