Dat hangt er geheel van af waar die lijn ontstaat. Misschien herinner je je 22 juni 2008 nog wel? De belangrijkste trigger, een convergentiegebied, trok 's ochtends over zonder enige vorm van onweer maar op het koufront dat 's middags overtrok ontstonden boven midden-Nederland supercells. Het hangt er dus helemaal vanaf waar de buien gaan ontstaan, maar omdat de situatie zich nu 's avonds voordoet denk ik dat er, mocht er onweer ontstaan, het hele land er vrijwel mee te maken gaat krijgen (voor het noorden van Nederland is het dan nog het onzekerst).
Deels wist ik dat wel, maar het roze/paarse (!!) gebied schuift wel telkens richting België en weer richting Zuid NL.. Het mooiste zou zijn als er gewoon overal wat dikke buien ontstonden, die lang aanhouden en over het land heentrekken, dan heeft een groot deel van NL gewoon wat meegekregen, en als het echt zware buien worden zijn die bij een heldere nacht al van grote afstand te zien..
nou ja bofkont dat ik smiddags vrij ben komt alleen omdat ik 4 snachts mag beginnen maar toch
Tuurlijk mag je het zo uitdrukken, dat is het ook, doelloos kaartjes kijken. Ik heb in ieder geval de hele dag internet in de buurt, dus ik ga de radar(s) goed in de gaten houden.
We wachten het maar weer af. | Gewijzigd: 24 mei 2009, 14:32 uur, door astritos
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Ben benieuwd naar jullie reactie
Donderse groet,
Maarten Brandt
Conclusie: er zitten nog veel onzekerheden in de kaarten en ook nog wat punten die nog afgewacht moeten worden (neerslag, convectieve bewolking). Het wordt sowieso nowcasten dus niemand weet precies hoe het uit gaat pakken. Dat komt mede doordat GFS eerder losse buienclusters liet zien terwijl er nu een MCS berekend is dieper 's nachts, terwijl we toch met een koufront te maken hebben. De hoeveelheid energie met de passage van dat koufront is dan ook weer cruciaal voor het ontwikkelen van buien, mocht dat mislopen dan hebben we alleen nog de warmte en het reliëf in bijvoorbeeld de Ardennen voor ontwikkeling van onweer (zie Karim).
Afwachten dus!
De forecast is van die aard dat het zeer gevaarlijk kan worden. Je moet hierbij aan zeer grote hagel, zeer zware windstoten, gevaarlijk veel bliksem en lokale overstromingen denken.
Het is ook mogelijk dat er sterke tornado's gaan voorkomen. DE TORNADO'S ZULLEN ZEER MOEILIJK ZICHTBAAR ZIJN DOOR DE ZWARE REGEN (RAINWRAPPED), DUS JE ZIET ZE PAS OP HET ALLERLAATSTE MOMENT.
hopelijk valt het maandag een beetje mee en zullen er geen slachtoffers vallen.
stormchazer
http://www.lightningwizard.com/maps/
De nieuwe BOV-verwachting van Bart (Oostakker) geeft al wel vast code 3/4 voor onweer uit voor het westen van het land en code 2/4 voor het midden en overige conterijen. We moeten ook de Estofex-verwachting voor morgen afwachten, die lijkt me dan toch het betrouwbaarst.
Analyse: aan de verwachting van Bart te zien is er op basis van CAPE een voorspelling gemaakt voor het zuidwesten van het land. De trigger is nog niet bekend en hij verwacht ook een MCS wat er voor gaat zorgen. Deels overeenstemmend met GFS (MCS 's nachts, 's avonds hier sc-mogelijkheden). Ik weet absoluut niet waar hij de hoeveelheden neerslag vandaan haalt. Die komen totaal niet overeen met GFS: GFS berekent totaal geen neerslag in in de eerdere uren van de avond, later die nacht komen er een millimeter of 5-10 naar beneden tijdens het MCS volgens GFS. Zijn waarden zeker door 2 of misschien wel door 3 delen of negeren, neerslag moet geen aandachtspunt zijn, dat moet het onweer wezen. BOV-verwachting. | Gewijzigd: 24 mei 2009, 16:34 uur, door Christianos