Mijn gevoel zegt afzwakken en alles komt veel later dan dat de kaarten in de 06u run aangaven
Er komt wel een regenzone deze kant op, volgens buienradar zo rond 19.00 hoop dat er onweer bij zit | Gewijzigd: 23 mei 2009, 17:19 uur, door blackidentity
Er komt wel een regenzone deze kant op, volgens buienradar zo rond 19.00 hoop dat er onweer bij zit
Dat is een ontlading, als je er op klikt krijg je wat meer informatie over de ontlading.
Over de regenzone: dat is een overblijfsel van een MCS (een gigantisch onweerscomplex) dat vanochtend boven west-Frankrijk lag. De activiteit is eruit dus ik vermoed geen onweer daarin. De KNMI-guidance sprak er ook niet meer over, vanochtend wel maar toen was het nog geactiveeerd.
Over een minuut (of iets later, uitlooptijd) wordt de nieuwe GFS 12z run uitgegeven... spannend!
Update: op dit moment loopt 'ie binnen, duurt nog even voordat hij bij de nodige kaart is (+60 uur) | Gewijzigd: 23 mei 2009, 17:32 uur, door Christianos
Over de regenzone: dat is een overblijfsel van een MCS (een gigantisch onweerscomplex) dat vanochtend boven west-Frankrijk lag. De activiteit is eruit dus ik vermoed geen onweer daarin. De KNMI-guidance sprak er ook niet meer over, vanochtend wel maar toen was het nog geactiveeerd.
Over een minuut (of iets later, uitlooptijd) wordt de nieuwe GFS 12z run uitgegeven... spannend!
Update: op dit moment loopt 'ie binnen, duurt nog even voordat hij bij de nodige kaart is (+60 uur)
Vanochtend zag ik hem nog activeren Maar hij is inmiddels afgezwakt . Maandag wordt een erg leuke dag ...
CAPE
De -11 voor maandag is verdwenen maar de hoeveelheid potentiële energie boven het zuiden van Nederland blijft hoog: -10 maarliefst. Voor het oosten en noordoosten van het land blijft het nog even afwachten wat de runs gaan brengen, want zij lijken buiten de boot te vallen qua energie.
Neerslag
Het enorme neerslagsignaal van de 6z-run is verdwenen, daar moeten we nog even op wachten in de 18z run. Dat komt naar mijn mening wel goed.
Stijgende bewegingen
Op de grens van België met Frankrijk lijken er flinke stijgende bewegingen voor te komen. Dit is ook een goed voorteken voor onweer.
Temperatuur/dauwpunt
De temperaturen liggen om 18Z nog relatief hoog - GFS voorspelt op de Wadden 16 a 17, in het noorden 22 en in het zuiden 27 tot 29, lokaal 30 graden. De dauwpunten liggen in dezelfde volgorde als de temperatuur gevarieerd tussen de 12 en de 20 graden, wat ook goed is voor het vormen van onweer.
Progtemp
We zien dat de temperatuur op 12 kilometer hoogte (200 hPa) ongeveer rond de -60 graden Celcius ligt. Dit was in de voorgaande runs ook al zo. Stijgt een warme luchtbel dan, dan is dat ook goed voor onweer. Ik vraag KnightDoppler om nog een wat uitgebreidere analyse van deze kaart te maken, want deze analyses snap ik ook nog niet volledig.
Het neerslagsignaal is er niet tot weinig wat dus betekent dat GFS geen buien met neerslag verwacht. Onweersbuien zonder neerslag lijken me sterk dus dat wordt nog even afwachten, daar kunnen we nog geen conclusie uittrekken tenzij we GFS compleet overnemen. Wat we dan zouden moeten zeggen is dat de energie er wel is maar er niet getriggerd (geactiveerd) wordt, wat dus betekent dat er geen buien komen. Geen buien is dus ook geen onweer.
De verticale bewegingen geven weer hoe de lucht stijgt. Waar het actieve weer zich afspeelt zijn meestal stijgende bewegingen. Kan duiden op convergentie maar ook op een front, wat beiden weer een trigger kunnen zijn voor onweer. Even afwachten.
De conclusie is dat er best een grote kans is dat er onweer komt wat dan ook weer zeer sterk wordt (aan de CAPE- en Lifted Index-waarden te zien) maar GFS zegt via het neerslagsignaal ook weer dat er geen tot weinig buien komen. Kortom: het wordt nog even afwachten, we zijn er ook nog bij lange na niet, de onduidelijkheden gaan we verder bekijken in de volgende run die ik probeer te analyseren, dat zal de 0z of de 6z run zijn, de 18z run volgt om 0:30 uur vannacht en dan ben ik niet meer op