Het onweer begint in Belgie tegen het einde van de ochtend op 25 mei. Een lagedrukgebiedje boven Het Kanaal zorgt ervoor dat de zeewind uitblijft waardoor het in Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland ook zomers warm kan worden.
Dat zal echter niet overal lukken, maxima komen tussen 23 en 29 graden te liggen.
In de middag trekt het frontale onweer over NL heen vanuit het zuiden en buigt af naar het NO. De CAPE/lifted index is ook ruim voldoende voor flink onweer aan de kust.
Bij EC zien we op maandag een flinke CAPEopleving, in het zuidwesten lijkt het voor de onweersbuien uit het minst bewolkt te zijn. EC toont dit soort goede dingen meestal 3-4 dagen van tevoren voor het eerst met enige betrouwbaarheid. Dat is dus nu ook het geval.
Ook GFS toont al een aantal runs lang de CAPE/lifted index erg goed boven Nederland. Daarvoor uit kan het zomers warm worden met een hoge luchtvochtigheid. Het dauwpunt zal dus aardig oplopen.
Ik vernam al een estofexkaart van 25 mei met lvl3 boven NL, die is hartstikke nep en dan ook nog eens gaan ontkennen dat hij niet echt is dat vind ik al helemaal niet kunnen. Jan, je laat hier een klein steekje vallen. Wat mij betreft kan er wel al over maandag gepraat worden, met de andere onweerskansen gebeurt het ook 3 dagen van tevoren, zondagmiddag zullen we zeker over maandag gaan praten, ik hou je eraan. Het is zeker nog afwachten maar dit keer is het wel allemaal heel overtuigend. De onzekerheid neemt eerder met warmte toe dan met mogelijkheden die het doen tegenvallen met meer kou. Maar zoals altijd het is en het blijft gewoon nowcasten. | Gewijzigd: 22 mei 2009, 14:35 uur, door Martijn17
Ik zat lekker te knutselen voor het raam en ineens een flits, jahoor....onweer!
Nou, heel snel daarna nog een aantal donders. Heb maar 2 flitsen gezien in totaal.
Stelde niet veel voor eigenlijk, maar 5-6 donders.
Op naar de echte onweersbuien!
Ik zat lekker te knutselen voor het raam en ineens een flits, jahoor....onweer!
Nou, heel snel daarna nog een aantal donders. Heb maar 2 flitsen gezien in totaal.
Stelde niet veel voor eigenlijk, maar 5-6 donders.
Op naar de echte onweersbuien!
Bijna precies zo hier, ik had het wel zien aankomen op de radar, eerst zakte het vlak voor Deventer in maar activeerde richting het Noorden ineens wel weer, paar IC flitsen met kraak maar matige donders. Inderdaad matig onweer.