De laatste modelruns bevestigen onderstaand beeld, in zoverre dat de onweersdreiging vannacht toeneemt uit FR, vooral dan ten zuiden van Samber en Maas. Momnteel ontwikkelt zich een MCS over het uiterste SW van FR maar dit systeem bereikt ons niet. Nieuwe clusters kunnen evenwel nabij het thermisch laag ontstaan. Dit low wordt morgenvroeg over de Ardennen verwacht en dit low ontwikkelt zich verder onder toedoen van een naderende UAT. Vooral moregnochtend suggereren de modellen nogal wat activiteit over NE-Fr en de Ardennen. Voorlopig houden we er rekening meer dat het grootste deel van de Benelux onweervrij blijft. Ook donderdag overdag snelle stabilisatie vanaf het westen en intrede van een hogedrukwig uit het westen met snelle afkoeling over de westelijke gebieden (wind draait naar WNW). De TE850 bereikt moregnvroeg over het zuiden van de regio een waarde rond 48°.Dat wijst wel op een subtropische luchtmassa met kansen op onweerclusters (thermisch dan) maar doorgaans komen de echte MCS toch voor bij iets hogere waarden. Discrete cellen worden in dit gebied met hoge WAA minder verwacht. Concreet lijkt de meest interessante periode tussen morgenvroeg 3 UTc en ongeveer 12 UTC, welbepaald over het oosten van onze regio, het NE van FR en het zuidwesten van Duitsland. In die gebieden is hagel tot zo'n 3 cm niet uitgesloten en lokale windstoten zijn evenmin niet uitgesloten al wijzen de laatste modelindices over die regio voorlopig niet op dramatische toestanden. Wateroverlast is uiteraard altijd waarschijnlijk bij onweerclusters.
Donderkopsite
Zelfs als je die hebt ga je niet graag op pad. Benzine knalt echt omhoog, al 1,33 op zn goedkoopst!
Wij hebben een auto van 1:12 snelweg en 1:10 stad. Met 70L tank. Ben je voor volle tank ruim 90 euro kwijt | Gewijzigd: 20 mei 2009, 21:42 uur, door Mark-Emmen
Ik zit ongeveer op de rode lijn, misschien nog nét iets in het gele gebied.
Onweer op afstand (als we van dat laatste kaartje zouden mogen uitgaan) lijkt me dan zo en zo waarschijnlijk voor Arnhem.
We zien het morgen wel. Wie weet zit er nog een verassing in, je weet het immers nooit hè? Misschien valt het ook wel mee. | Gewijzigd: 20 mei 2009, 21:52 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
Btw die cel in frankrijk raakt ons niet , hij gaat meer naar Zwitserland enzo
Wacht maar af Spanje zit ook nog en t kan ook nog anders lopen. Dat kan je nu niet zeggen
Vlak onder Luik richting Ardennen.
Ik vind het heel erg spannend maar tegelijk ook best wel een beetje eng.
Maar ook ik heb mijn camera klaar! (maar ik denk dat ik iedere keer wegduik bij een flits, hahaha).
Veel plezier iedereen morgen!
Groetjes, Arianne
Ardennen??? Wij gaan daar heen en volgens Karim is het beste tussen 3u UTC (5 uur) en 12u UTC (14.00u) Wij zullen al vroeg vertrekken