Een trog west van het continent bepaalt nog steeds het weerbeeld over onze regio. bij momenten wordt de stroming net wat meer zuidelijk en dit is dan voldoende om de onweerkansen snel te doen stijgen.
Morgen dinsdag bevinden we ons nog in de koele subpolaire luchtmassa. Een kleine UAT trekt rond de middag over onze regio en doet de onweerkans stijgen. Hevige verschijnselen zijn minder waarschijnlijk en de meeste kans op onweer lijkt aanwezig te zijn in de oostelijke gebieden waar de opwarming het grootst is. Later op de dag en dit tot laat op woensdag zorgt een zwakke hogedrukcel voor enige stabilisatie.
Woensdag verandert de situatie. Een portie warme lucht bereikt dan het Franse binnenland en dat zorgt daar prompt voor maxima boven 25 graden. Bovendien suggereren de laatste kaarten van GFS een mooie overlapping van shear en onstabiliteit. Er ontwikkelt zich een thermisch lagedrukgebied over FR en bovendien is er in de hoogte nog volop sprake van een barokliene activiteit en bijhorende sterke SW-stroming.
Op basis van de laatste gegevens verwachten we in de loop van de dag vrij snel actieve onweersclusters over FR en met de strakke stroming worden deze naar ons gestuurd. De synoptische configuratie nopen ons ertoe te veronderstellen dat deze clusters (waarschijnlijk enkele MCS gezien de sterke WAA) vooral over het zuidelijke deel van de regio zullen trekken al is het geven van details zo vroeg nog gevaarlijk. Meer daarover dus in latere bulletins…
©Donderkopsite | Gewijzigd: 21 mei 2009, 14:08 uur, door talkyr86
Heb vandaag geen tijd eigenlijk voor onweer, moet tot 18u werken en om 19.15u begint mijn sportles.
Heb vandaag geen tijd eigenlijk voor onweer, moet tot 18u werken en om 19.15u begint mijn sportles.
"Gisteren, 23:04"
Morgen dinsdag bevinden we ons nog in de koele subpolaire luchtmassa. Een kleine ......etc
Dit topic gaat om de onweerkansen van vandaag 19 mei, dus de datum klopte niet.....aangepast.
Ik hoop van harte dat het een feestje wordt, mss beetje organisatie
De buiigheid begint vandaag in het westen, het is nu vrij zonnig en de temperatuur is lekker aan het oplopen. Het is echter wel zo dat de kans op de hevigste buien voor het oosten vandaag is.
Maar Sven, wij hoeven niet te klagen, in de nacht van zaterdag op zondag hebben wij een zeer goed onweer gehad, of wil je soms vertellen dat het Spijkenisse zoveel minder was als in Rozenburg door mij werd ervaren?
Alleen buien in het Westen en richting de waddeneilanden inderdaad.. Trok net wel een buitje met een rood pitje richting waddeneilanden maar zakte weer in.. eerste tekenen van onstabiliteit! | Gewijzigd: 19 mei 2009, 14:29 uur, door chieldeventer