De afgelopen dagen hebben we de kaarten weer goed in de gaten gehouden. vandaag zag er goed uit onze oostelijke buren in Duitsland. Dit viel ook vanmiddag al te zien toen daar de eerste pittige buien ontstonden. actueel zitten daar pittige exemplaren tussen met veel neerslag, hagel en windstoten.
Sommige van deze buien kunnen later vanavond/vannacht mogelijk de oostelijke grensgebieden van ons land gaan aandoen (zij het in afgezwakte vorm).
Vrijdag 1 mei word het gebied met onweerkansen een stuk westelijker geplaatst en maakt ook Nederland wat meer kans op een onweersbui. De meeste kans hierop is denk ik in het zuid/oosten van ons land. De laatste runs laten de onstabiliteit aardig oplopen. De buien lijken echter een stuk minder zwaar te worden als de exemplaren die we vandaag zagen in Duitsland, door het uitblijven van enkele belangrijke factoren. De buien die ontstaan zullen meestal singlecells zijn die doorgaans van vrij korte duur zijn.
©Piet Berger stormchaser
Of het moet in 1 keer heel erg afzwakken, misschien duwt de Hondsrug het nog weg??
Lees ik Emmen
Ik ziet het op de radar!
Ik ziet het op de radar!
Het lijkt of dat voor jullie weer inzakt. Helaas voor jullie! Ik verwacht voor heel Nederland niks meer vanavond en vannacht, alles uit Duitsland zakt langzaam ineen. Dan denk ik dat er morgen meer te verwachten is wat onweer betreft
Vanavond tussen 6 en 12 uur hebben we in het land variaties van -4 tot -1, alleen is die -4 wel erg klein geworden...
© wetterzentrale.de | Gewijzigd: 1 mei 2009, 08:43 uur, door Harmos
Oooww, van dit soort teksten krijg ik de kriebels
Ik ga vandaag zeker op pad met de auto als er buien zijn als gister in Duitsland. Eigenlijk nog liever wil ik thuisblijven, want ik moet vandaag eigenlijk nog een hoop doen
Ik zie het wel!
De voorspelde wind is er chaotisch, waarschijnlijk doordat we in een zadelgebied liggen. GFS geeft echter een duidelijke convergentie lijn boven Duitsland.
Als ik de GFS uitvoer vergelijk met de huidige waarnemingen dan lopen ze mooi in pas qua dauwpunten (10-13) en temperatuur (tegen de 18), met uitzondering van de gebieden waar het mistig is/was.
NMM laat vroeg in de middag de CInh al verdwijnen (CInh = 'Anti Cape') boven het middenwesten van Duitsland, wat zou betekenen dat er binnen enkele uren al buien kunnen ontstaan. Radar en satelliet dus in de gaten houden.
Rond 15.00 zijn er hopelijk wat soundings beschikbaar.
dANIEL
In de hoogte hebben we te maken met een opbouwende hoogterug over onze streken met daarbij weinig stroming over onze streken op alle niveau’s. Aan de grond krijgen de westelijke regio’s al een stabiliserende invloed daarvan, mede door de hogedrukbrug die daar tot stand komt. Echter, de oostelijke gebieden blijven eerst nog onder invloed van een lagedrukgebied over E-Eur, al is ook daar de druk hoog met nauwelijks cyclonaliteit. De luchtmassa in die gebieden is ook onstabieler dan elders.
Bij een afwezigheid van systemen in de hoogte en tevens nauwelijks triggers aan de grond zullen, ondanks de onstabiliteit, de buien moeilijk tot ontwikkeling komen. We denken dan ook aan lokale triggering van single cells in gebieden met enige CONV, bv nabij reliëfgebieden. Door de afwezigheid van shear geen gevaar voor zwaar onweer, zeer lokale wateroverlast niet te na gesproken wegens de flauwe stroming en potentiële toppen tot zo’n 8-9 km.
Samenvatting:
Over de oostelijke gebieden toenemende onweerkans later in de namiddag. Er wordt geen organisatie verwacht.
©Donderkopsite
Bleek dus ook zo te zijn.
Heb 1 flinke donder gehoord om 2 uur waar ik wakker van werd.
Even snel de buienradar bekeken maar het was maar een enkele verdwaalde klap.
Later ook niks meer gehoord.
Maar wel de eerste donder gehoord dit seizoen!!